Annons

Holländsk boom inom svensk camping – i dubbel bemärkelse

zoom Holländarna Marlies och Hein de Kort har flyttat från sin hemstad Fijnaart för att satsa på ett liv som campingägare i Närke.
Holländarna Marlies och Hein de Kort har flyttat från sin hemstad Fijnaart för att satsa på ett liv som campingägare i Närke.
NYHETER: Allt fler holländare turistar i Sverige och antalet gästnätter har ökat med över 20 procent sedan 2012. Många av dem campar – och en del tar det ett steg längre: ”Livet vi såg framför oss på campingen gick inte att motstå, så vi köpte den och flyttade”, säger Marlies de Kort, ägare av Camping Tiveden.
Annons

De senaste fyra åren har antalet holländska besökare i Sverige ökat från 219 492 till 267 088, vilket är nära 22 procent.

 

– Gästerna från Holland har ökat starkt. Det som lockar är att Sverige har gott om plats och att det finns orörd natur, med aktiviteter i skog och mark, säger Bertil Persson, rådgivare inom SCR.

 

Campare blev campingägare

För att attrahera holländare har SCR tagit fram kampanjer på nätet och man deltar vid resemässor i Holland. Och det har inte bara lockat holländare som vill campa. En del väljer att flytta hit – och själva bli campingägare.

 

– Vi har sjutton holländare som driver campingar i dag. Det börjar med att de är här på semester några år och så börjar de fundera på att skapa ett enklare liv, med mindre stress.

 

Bertil Persson berättar att de köper den typ av anläggningar de själva gillar, mindre campingar i natursköna lägen. Och för att stödja dem har SCR startat Holländska Nätverket, där femton medlemmar samlas varje år för att utbyta erfarenheter.

 

Blev förälskade i Sverige

Två av de som är med i nätverket är Marlies och Hein de Kort. För sju år sedan flyttade de från sin hemstad Fijnaart i Holland för att satsa på ett liv som campingägare i Närke.

 

– När vi gifte oss i Norge 1995 och sedan åkte genom Sverige så blev vi förälskade i landet. Det var så lugnt, med orörd natur och mycket utrymme att röra sig, säger Marlies de Kort.

 

Under åren som följde campade de i Sverige och de hjälpte även en svensk kompis som drev en campingplats i Linköping.

 

– Våra liv i Holland var bra, vi bodde i hus och Hein jobbade som elektriker och jag som arbetsterapeut. Men tiden i Linköping gav mersmak. Och när vi fick veta att vår sons klasskamrat hade en släkting som ville sälja sin campingplats i Sverige, så gick det inte att motstå.

 

Paret sålde sitt hus och sa upp sig. Och i november 2010 köpte de Camping Tiveden, en anläggning med 80 campingplatser och 13 stugor.

 

Har ni många gäster från Holland?

 

– Ja, hur många som helst. Över 35 procent av alla gäster kommer från Holland. De hittar oss via nätet och vi står även på mässor i Holland som arrangeras av SCR.

 

Anpassar ni erbjudandet efter holländska gäster?

 

– Litegrand, exempelvis serverar vi pommes frites i några rätter. Svenskar vill gärna ha potatisgratäng till sin laxfilé eller viltfärsbiff, men inte holländarna.

 

Hur ser beläggningen ut?

 

– Från midsommar fram till i förra veckan har vi haft i stort sett fullbelagt. Det känns helt otroligt, säger Marlies de Kort.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter