Annons

Hon ska sälja in Umeå: ”Här har vi allt”

zoom Tillbaka igen. Sara Gustavsson är uppvuxen i Umeå, har bott och arbetat länge i Stockholm. Men, nu går flyttlasset tillbaka till Umeå och den nya tjänsten som vd på Visit Umeå.
Tillbaka igen. Sara Gustavsson är uppvuxen i Umeå, har bott och arbetat länge i Stockholm. Men, nu går flyttlasset tillbaka till Umeå och den nya tjänsten som vd på Visit Umeå.
KARRIÄR. Bred bakgrund och ett brinnande intresse för hembygden. Det gjorde att Sara Gustavsson och den nya tjänsten som vd på Visit Umeå kändes som en Perfect Match. 
Annons

Grattis till det nya jobbet som vd på Visit Umeå, Sara Gustavsson!

– Tack. Det här känns verkligen spännande. Vi har bott i Stockholm i många år, men snart går flyttlasset alltså tillbaka till min hembygd Umeå. Det här är något som jag ser mycket fram emot.

 

Än så länge har du inte hunnit börja jobba på Visit Umeå, du är fortfarande kvar på HBO Nordic …

– Det stämmer. Och det innebär att jag inte haft tid att sätta mig in i min kommande roll än. Dock hade jag den stora förmånen att vara uppe i Umeå på min nya arbetsplats under förra veckan, då vi hade satt ett späckat schema.

 

Du har en bred bakgrund, berätta!

– Jag är civilekonom med marknadsföringsinriktning och utbildade mig just på Umeå universitet. Har jobbat fem år i flygbranschen där jag jobbade med att utforma ett samarbete mellan destinationer, hotell och aktörer och även tre år på HBO Nordic med digital marknadsföring. Att gå vidare hit kändes som ett naturligt steg.

 

Hur kom det sig att du nappade på erbjudandet om att ta över som vd på Visit Umeå?

– Resebranschen är en öppen och nyfiken bransch, och det gillar jag. Umeå är ett så spännande varumärke och jag känner starkt att jag vill marknadsföra den här fantastiska regionen.

 

Så, nu flyttar du och familjen ”hem” igen.

– Min man och jag har länge lekt med tanken att flytta tillbaka hit. Han har också sina rötter utanför Stockholm. Vi har alltså länge sneglat på möjligheten att lämna Stockholm, så när den här chansen dök upp kändes det som ett enkelt beslut att fatta.

 

Vad är det Umeå har att erbjuda besökaren?

– Allt! Umeå känns som en storstad, men i litet format. Här har vi kultur, shopping och ett spännande och aktivt entreprenörskap. Men regionen har också en fantastisk natur med alla dess möjligheter.

 

Vilka erfarenheter kommer du att dra nytta av?

– Min breda bakgrund inom marknad och mina digitala kunskaper kommer att tillföra mycket. På HBO är jag ansvarig inom fyra avdelningar, digital marknadsföring, sociala medier, kundrelationer och kundservice. Detta kommer jag att ha nytta av i Umeå. Våra besökares beteenden förändras i allt snabbare takt, och här måste vi vara med inom besöksnäringen.

 

Vad ser du för utmaningar som hägrar i horisonten?

– Jag ska ärligt säga att jag ännu inte hunnit sätta mig in tillräckligt mycket i verksamheten för att kunna svara på det. Generellt kan man ju konstatera att det blir allt svårare att nå ut till potentiella besökare i det buzz och omvärldsbrus som idag existerar. Där kan jag stötta mig mot mina tidigare erfarenheter vad gäller digital marknadsföring och sociala medier. Att nå ut med budskapet om att vi finns som besöksmål är en stor utmaning. När besökaren väl hittat hit kommer det att ge sig självt.

 

Du börjar i augusti. Vilken blir din första uppgift?

– Att lära känna organisationen ordentligt. Att träffa våra medlemmar och få insikt i hur de ser på verksamheten och ta reda på hur vi på Visit Umeå kan hjälpa dem att nå sina affärer.

 

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter