Annons

Hon ska ta First in i framtiden

zoom
"Det viktigaste blir att leda utvecklingen av First Hotels som hotellkedja", säger Vibeke Raddum.
KARRIÄR. Vibeke Raddum är veteranen som 1 oktober tillträder som ny administrativ chef för First Hotels. Med ett utifrånperspektiv från många år i den internationella resebranschen återvänder hon nu till hotellvärlden. 
Annons

Vad innebär din roll som administrativ chef?

− Det viktigaste blir att leda utvecklingen av First Hotels som hotellkedja. Vad är det världen behöver av en hotellkedja i framtiden? Vi ser tydliga ändringar i resemönster, beställningsprocesser, förväntningar och kommunikation. Allt detta måste vi ta på allvar när vi skapar morgondagens hotellkedja.

Ska ni bli mer digitala?

− Digitaliseringen är helt klart kärnan i det hela. Det handlar om hur man möter kunden. Vi måste anpassa våra verktyg och vår produkt efter vad kunden använder.

First finns främst i Skandinavien i dag. Finns det ytterligare expansionsplaner?

− När jag börjar i oktober kommer vi att lägga strategier kring vad vi önskar att göra framöver. Utöver mer än 60 hotell i Skandinavien har First 31 hotell i Spanien genom ett utvidgat dual branding-avtal med hotellkedjan Petit Palace. Det är inte heller någon hemlighet att vi tittar vidare bortom Skandinavien och Spaniens gränser, och vi hoppas kunna komma med nyheter kring dettta under hösten 2017.

 

Är Firsts franchisekoncept en flexibel lösning eller kan det vara begränsande?

− Jag tänker att ett franchisekoncept ger goda möjligheter. Samtidigt ställer det krav på oss att skapa värde för såväl gästerna som för hotellen. Vårt mål är att erbjuda en franchiseprodukt som inte är en «one size fits all»-modell, utan där vi lyssnar till varje potentiella franchisetagares önskemål och möjligheter. Naturligtvis har ett hotell på en skidresort andra behov än ett boutique-hotell i Stockholm. Alltför många hotellkedjor försöker stöpa de enskilda hotellen efter kedjans standarder, och då blir konceptet begränsande. Om franchisehotellen tappar sin «själ» är detta också en förlust för hotellkedjan som helhet. Vi ska hjälpa hotellen att bli bättre, inte tråkigare och mer anonyma.

 

Du har varit på Tumlare i många år. Varför lämnar du nu?

− Framför allt för att jag varit där i 16,5 år – 11 år som Norgechef och 5,5 år med ansvar för hela den europeiska verksamheten. Jag har varit där länge och är 48 år – ”vad ska jag göra med resten av mitt liv”? Så när möjligheten kom med First var det bra timing. Det finns också en stark lust att komma tillbaka till hotellbranschen.

Hur vill du beskriva Tumlares verksamhet?

− Man kan säga att Tumlare säljer Europa till världen. Vi har försäljningskontor i en rad länder globalt och säljer resor i Europa, där vi dessutom har ett tjugotal destinationskontor som tar hand om mycket av det praktiska. En gruppresa kan till exempel sträcka sig över hela Skandinavien med en avslutande weekend i Ryssland. Det sys ihop av säljaren, men med inspel från experter på de lokala destinationerna.

Tumlare ägs av japanska JTB, som är ett av världens största resebolag. Är det skillnad på att jobba i en japansk respektive norsk organisation?

− Absolut! Att jobba mot Japan har varit superspännande och väldigt annorlunda. Jag har lärt mycket av det. Man får hela tiden konfronteras med sin egen och andras kultur. Och så bolagskulturen på det.

Vad innebär jobbskiftet rent praktiskt för dig?

− Istället för europeiskt ansvar får jag mer skandinaviskt fokus − och framförallt mer tid i Norge. Fördelen med att ha jobbat internationellt är att jag har sett Skandinavien utifrån ett annat perspektiv.

Du har suttit i centralstyrelsen för arbetsgivarorganisationen Virke. Vad har det betytt?

− Det är en väldigt bra erfarenhet att ta med mig. Styrelsen rymmer verkligen hela bredden av norskt näringsliv. Man ser plötsligt rese- och hotellbranschen ur ett större näringslivsperspektiv, vilket är nyttigt ibland.

Du pratar om att forma ”framtidens hotellupplevelser”. Men vad kan det vara?

− Det är ingen som vet, det är det som är så spännande. Det viktigaste är att följa med på utvecklingen som sker, inte minst den digitala, och ta in den i hotellbranschen − som annars kan vara ganska traditionell och konservativ. Det är viktigt att vi håller oss långt framme och ser hur kundernas beteenden och förväntningar förändras. Det ska bli väldigt spännande att få vara med på den resan tillsammans med First.