Annons

Hoppfullt för Jumpyard

zoom Vd:n Pelle Möller och hans medarbetare laddar för nyöppning. Foto: Tora Sirén
Vd:n Pelle Möller och hans medarbetare laddar för nyöppning. Foto: Tora Sirén
REPORTAGE. Sedan öppningen för sju år sedan har det snurrat snabbt för företaget som satt trampolinparken på aktivitetskartan. Idag öppnar Jumpyard i Sundsvall – till kommunens stora glädje.
Annons

Rekordfart är nog ordet som bäst förklarar Jumpyards utveckling. De öppnade sin första aktivitetspark i Barkarby 2017 och det är även där som Besöksliv möter upp grundaren och vd:n Pelle Möller för en pratstund om deras resa.

– Det har verkligen gått jättebra, och fort! Efter en lyckad start i Barkarby utanför Stockholm fick vi möjlighet att expandera i Helsingborg året efter, och sen har det bara rullat på.

Nya parker på kort tid

Nästa park öppnade i Göteborg och sedan hann de med Nacka och Karlstad innan pandemin satte käppar i hjulen för en fortsatt expandering. De tog då över en annan actionarenas konkursbo i Köpenhamn som byggdes om till en Jumpyard-anläggning.

– Vi tog över all befintlig personal och investerade i nya aktiviteter – det blev verkligen en språngbräda utomlands, säger Pelle Möller.

Samarbete med kommun och företag

I dagsläget driver han 22 aktivitetsparker: 14 i Sverige och 8 utomlands, varav 4 i Spanien. Men det stannar inte där. Just nu byggs tre nya anläggningar och Pelle Möller menar att den som just nu öppnar i Sundsvall är speciell. Genom en ovanligt lång process på 2,5 år och ett samarbete med kommunen, en stor skejtförening och en aktör inom klättring skapas nu en ny attraktiv plats för aktivitet i staden.

– Ja, det är så roligt med Sundsvall som precis öppnat dörrarna. De har sett ett underutbud av just klättring, så det fanns ett stort intresse från stadens sida att samarbeta kring den här aktivitetsanläggningen.

Vanligtvis ligger Jumpyard-parkerna (som ofta är på över 3 000 kvadratmeter) lite utanför stadskärnorna, men just i Sundsvall har bygget pågått mitt i staden.

– Det är en stor fastighet centralt som är helt dedikerad till aktivitet. I mina ögon är det en väldigt modern stadsplaneringsapproach. Det känns kul!

Pelle Möller tror och hoppas att öppningen kommer att få stor betydelse för Sundsvall. På flera sätt.

– De problem som vi hjälper till att lösa här är att vi ger möjlighet för unga att röra på sig mer. I takt med trenderna av ökad skärmanvändning så blir vårt erbjudande än mer viktigt. Vi säkerställer att barnen får sin dos av rörelse – det ska vara så kul hos oss att det inte går att motstå att hoppa och klättra.

Mer än en hopp-park

Förutom att lösa entréer till aktivitetssugna barnfamiljer erbjuder Jumpyard bland annat Jump schools, företagsevent och flera tusen barnkalas varje månad. Viktigt för lönsamheten är också att de lockar dit besökare även under vardagar när barnfamiljerna är upptagna på annat håll.

– Vår produkt utökas hela tiden och vi har nu flera ben att stå på. Vi har blivit en form av eventlokal där vi kan vara en del av en kickoff exempelvis, och vi får fler och fler förfrågningar från företag som vill hyra hela hallen. Vi samarbetar också med 65 idrottsföreningar, som hockey, gymnastik, slalom och basket där vi försöker skapa ett win-win förhållande. Vi sponsrar dem och de får komma och träna hos oss.

Och aktivitetsutbudet på Jumpyard är under ständig utveckling. De jagar de bästa aktiviteterna i världen och försöker kombinera dem på ett bra sätt.

– Jag tror att vi har läst över 5 000 recensioner för att veta vad våra besökare vill ha. Vi har faktiskt några nyheter på gång snart som jag inte får avslöja riktigt, men det blir mer aktivitet i taket framöver.

Viktig första arbetsgivare

För många unga är det första jobbet ett av de viktigaste och Pelle Möller strävar efter att vara Sveriges bästa första arbetsgivare.

– Vi vill ge unga en bra ingång i arbetslivet. Många av våra anställda går på gymnasiet och jobbar på timme. Många väljer att stanna länge, om de inte byter stad, säger han.

För att locka in unga bjuder de in till roliga rekryteringsevent i parken, och rekryteringen har blivit lättare och lättare ju större de blivit, menar Pelle. De får nu in flera hundra ansökningar när de öppnar en park, vilket är betydligt fler än när trampolinparks-företeelsen var ny.

Som för alla andra är det en utmaning att förutse hur efterfrågan kommer att se ut framöver, förklararPelle Möller.

– Det finns inte så mycket pengar kvar i plånboken, kanske. Men trots det upplever vi ett ökat tryck från förra året och väljer att satsa vidare. Och nu ser vi fram emot starten i Sundsvall.

Du kan läsa reportaget om Jumpyard i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...