Annons

Hotellexperten: ”Så kan hotellen pressa bokningskostnaderna”

zoom
"Vi har sett hotell som reducerat avgifterna från 20 procent av intäkterna till 15-16 procent på bara ett år", säger Mark Lomanno. Foto: Besöksliv
NYHETER. Med rätt knep kan hotellen pressa ned bokningskostnaderna. Här finns stora pengar att tjäna. En fjärdedel av kostnaderna kan kapas redan första året, enligt branschexperten Mark Lomanno som är på Sverigebesök i samband med årets stora hotellkonferens.
Annons

Mark Lomanno från amerikanska analysföretaget Kalibrilabs är huvudtalare på hotellkonferensen Hotel Market Seminars i Stockholm idag. Han betraktas som en av världens främsta experter på internetbokning i hotellbranschen.

Under dagens första dragning bjöd han på trendspaningar om Googles och Amazons planer för reseindustrin, om hur Airbnb allt mer börjar bete sig som hotell, om digitaliseringens långsiktiga påverkan på hotellens intäkter, och inte minst pratade han om hotellens utmaningar med kraftigt växande bokningskostnader.

I en unik studie har hans företag Kalibrilabs analyserat data från 28 000 hotell världen över. Undersökningen, som delvis presenterades under konferensen, ger en bild av hur kostnaderna för internetbokning snabbt skjutit i höjden.

Idag äts 15-25 procent av hotellens intäkter upp av bokningskostnader, enligt Lomanno. Han jämför med hur det såg ut runt millennieskiftet då motsvarande kostnader låg på 6-8 procent.

Ett problem är att marknaden domineras av stora bokningssajter eller OTA:er (Online Travel Agencies), som Expedia och booking.com.

– De överdebiterar hotellen, säger Mark Lomanno. Den verkliga kostnaden för att hantera bokningarna ligger betydligt lägre, runt 3-4 procent, konstaterar han.

Bokningssajterna vann terräng i den ekonomiska nedgången efter millennieskiftet, berättar Mark Lomanno. Hotellen hade svårt att få beläggning och OTA:erna blev ett sätt att nå ut till nya gäster.

– Det finns klara fördelar för kunderna, säger han.

Mark Lomanno är övertygad om att även hotellen kan dra fördel av bokningssajterna.

­

– Men det handlar om att göra det på rätt sätt. Knepet är att utnyttja bokningskanalerna på det sätt som är bäst för varje kundkategori. Att gå via en OTA kan vara fördelaktigt när det gäller vissa gäster medan i andra fall är det bättre att använda sig av hotellets egen webbsajt.

– När det gäller affärsresenärer kan man ha lojalitetsprogram och där kan man sköta bokningarna via den egna sajten. Det kan vara ett bättre alternativ även för gruppresenärer.

Långväga privatresenärer som kanske reser någon gång per år kan däremot vara lättare att nå via OTA:er.

En utmaning blir att styra bokningar till den egna sajten. Under 2016 lanserades kampanjen book direct där ett antal hotellkedjor ­satsade på just detta. Enligt Mark Lomanno blev kampanjen en stor framgång.

Han konstaterar att vissa hotell lyckas få ned sina bokningskostnader rejält.

­

– Vi har sett hotell som reducerat avgifterna från 20 procent av intäkterna till 15-16 procent på bara ett år, säger han.

 

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter