Tid. Det verkar vara dagens bristvara hos svenska par.
– Vi har ju under lång tid välkomnat par till oss, och sett hur välgörande det kan vara att komma bort en stund för att bara kunna ägna sig åt varandra, säger Anna Madsen, marknadsföringschef på Countryside Hotels.
Tog ”radikalt grepp”
Tillsammans med Sifo lät de göra en undersökning som visade att var femte svensk inte anser att partnern engagerar sig tillräckligt i relationen. Anna Madsen och kollegerna valde att ta ett radikalt grepp, för att på så sätt visa hur viktigt det är att investera i relationen i tid och engagemang.
Nu var det dags att skapa förändring.
Lösningen blev en så kallad relationsgaranti som innebär att de par som anger bokningskoden ”relationsgaranti” när de bokar en romantisk helg, får pengarna tillbaka om de skiljer sig inom ett år.
– Det är viktigt att investera i relationen i tid, och det vill vi visa med den här satsningen, förklarar Anna Madsen.
Hur många som utnyttjat garantin finns det ännu inga siffror på, men förhoppningen är att ingen ska utnyttja garantin.
Hoppas på hotellbebisar
Snarare vill man att gästerna ska höra av sig efter nio månader och rapportera om Countryside Hotels-bebisar.
– Vi har märkt att weekend kan vara ett postivt inslag, oavsett vilken fas man är i, och vilket skick relationen är i, säger Anna Madsen.