Annons

Hotellkedja ger gästerna mer tid

zoom säger Eva Lundström på Scandic. Foto: Scandic" />
"Många av våra gäster önskar att dygnet hade fler timmar",
säger Eva Lundström på Scandic.
Foto: Scandic
NYHETER. Hotellkedjan Scandic förlänger dygnet för sina hotellgäster med åtta timmar i ett nytt experiment. Tanken bakom 32-timmarsvistelsen är att minska den stress som många av deras gäster känner i vardagen.

– Det är också att sticka ut lite på marknaden och tänka lite nytt, säger Eva Lundström, Marknads- och varumärkeschef Scandic Sverige.
Annons

Ett sätt att bemöta kundernas längtan efter mer tid. Det är vad hotellkedjan Scandic har i sikte när de inför 32-timmarsdygn på sex av kedjans hotell i Sverige. Under fem helger i februari och mars kommer några utvalda hotellrum vara tillgängliga för gästerna i 32 timmar.

– I dagens snabbrörliga samhälle är det många som önskar att dygnet hade fler timmar.  Det här är ett experiment vi testar under en begränsad tid- att förlänga dygnet från 24 till 32 timmar. Vi vill att gästerna ska få uppleva hotellrumskänslan lite längre, säger Eva Lundström, Director Marketing & Brand Scandic Sverige.

Bakgrunden till initiativet är en undersökning Scandic genomfört bland 1300 av sina medlemmar. I undersökningen svarade nio av tio av de tillfrågade att de inte upplever att dygnets 24 timmar räcker till för behov som egentid, träning och tid med familj och vänner.

Fokus för Scandics 32-timmarsvistelser kommer därför att ligga på avslappning. Rummen är utrustade med yogamattor, böcker, meditationsövningar och ansiktsmasker. Enligt Eva Lundström är senare utcheckning något som varit efterlängtat hos Scandics kunder.

– Det är lite win-win faktiskt. Det finns en kundefterfrågan och vi har fina hotellrum som vi gärna vill att man ska få uppleva lite längre istället för att stressa ut ur dem.

32-timmarsdygnen kommer till en början att löpa som ett experiment under fem veckor. Hur saker utvecklar sig efter det beror på experimentets resultat.

– Det blir spännande att följa upp. Vi ser redan att det finns intresse, och sen får vi se hur vi ska ta det vidare, säger Eva Lundström.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...