Sverige tar hem storslam nĂ€r det gĂ€ller sociala och besöksvĂ€nliga turistmĂ„l. Det visar den studie som bookingsajten Hostelworld tagit fram, dĂ€r man tittat pĂ„ en rad olika kategorier som öppenhet, viljan att umgĂ„s, smĂ„prata ed frĂ€mlingar och â viljan att festa.
Stefan Gadd, presschef pÄ destinationsbolaget Göteborg & Co, hur kÀnns det?
â Jag Ă€r inte förvĂ„nad, Ă€ven om det Ă€r klart att man blir lite paff nĂ€r man ser konkurrensen: Det Ă€r inga dĂ„liga stĂ€der pĂ„ listan, New York, Madrid och andra, som ligger under oss. Jag Ă€r stolt och glad.
Kan det ocksÄ bero pÄ att göteborgarna Àr lokalpatriotiska, och gÀrna vill visa besökare stans bÀsta sida?
â Absolut. Det har nyligen gjorts en undersökning som visar just detta. Göteborgarna gillar sin egen stad och Ă€r stolta över den. De egna invĂ„narna Ă€r alltid den bĂ€sta marknadsföringskanalen.
Men vad har Göteborg som inte New York har?
â Vi har ju göteborgarna som ju har en avspĂ€nd attityd. Vi har skĂ€rgĂ„rdsbĂ„tarna, en av lugn och avslappnad atmosfĂ€r, nĂ€rhet till naturen samtidigt som vi Ă€r en liten storstad med storstadens upplevelser.
Hur kommer det hÀr att mÀrkas framöver?
â Nu finns vi med i folks medvetande utomlands. Det spelar stor roll. Vi jobbar mycket med sociala medier och sprider naturligtvis det hĂ€r i alla vĂ„ra sociala kanaler.
I The Guardian, dĂ€r nyheten presenteras stort, stĂ„r det ocksĂ„ att göteborgarna Ă€r duktiga pĂ„ att festa. Det Ă€r bara Madrid och Moskva som Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att hitta ursĂ€kter för en fest âŠ
â Precis. SĂ„dana Ă€r vi hĂ€r i Göteborg!