Annons

Internationell reseklubb riktar in sig på den svenska marknaden

zoom Reseklubb med en halv miljon medlemmar öppnar Europakontor i sommar.
Reseklubb med en halv miljon medlemmar öppnar Europakontor i sommar.
NYHETER. En halv miljon resenärer är medlemmar i klubben Dreamtrips. Klubben startade i USA 2005 och finns i 29 länder. I sommar öppnar de sitt första Europakontor och senaste medlemslandet är Sverige.  
Annons

Reseklubben Dreamtrips startade med målet att ordna bra resor till lägre priser för sina medlemmar. Medlemmarna betalar medlemsavgift och månadsavgift som ger poäng att använda till resor. Även inköp på företag de samarbetar med ger poäng att använda till resor.  I början kontaktade Dreamtrips hotell och restauranger om sådana samarbeten. Idag har de 500 000 medlemmar och är så stora att företagen snarare kontaktar dem. Sverige är senaste tillskottet.

– Man måste bli introducerad av en medlem för att själv få gå med, berättar Steinar Husby som är talesperson för Dreamtrips i Sverige. Det gör att det går långsamt att bygga basen, men sen desto fortare.

Han har varit med i klubben i sex år och och gjort ett 40-tal resor.

– Det roligaste är att gruppen som reser blir en blandning av nationaliteter.

Växer i Sverige

De flesta medlemmarna är från Asien, men i sommar öppnar det första Europakontoret. I och med det tror Steinar Husby att det blir fler resor riktade till den europeiska marknaden.

– Vi behöver medlemmar på plats i olika länder för att få tips om passande samarbetspartners.

I Stockholm har Dreamtrips hittills tre restauranger som de samarbetar med. En av restaurangerna är Exit Lounge & Bar. 

– Jag träffade en kvinna som presenterade klubben för mig och jag blev medlem 2014. När de sedan ville samarbeta med företaget sa jag ja, säger familjeföretagets delägare Radica Kojadinovic.

Bra marknadsföring

Nu får klubbens medlemmar poäng när de äter hos Exit Lounge & Bar. Sedan samarbetet inleddes för två månader har det kommit 4-5 gäster om dagen, uppskattar Radica Kojadinovic.

– Och häromdagen hade vi 30 förbeställda gäster. Det här är ett bra sätt att synas för oss. Vi är jättenöjda och får trevliga gäster från många olika länder. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...