Annons

”Jag investerar lika mycket i människorna som i affärsidén”

zoom
NYHETER. Restaurangkedjan Vapiano fick ny ägare i grundaren Magnus Ledin i våras. Nu är ledningsgruppen på plats - samtliga rekryterade internt - som ska ta kedjan igenom krisen och vidareutveckla konceptet.
Annons

I våras, mitt under coronakrisen, blev Magnus Ledin nygammal (han var med och grundade Vapiano Sverige hösten 2007) ägare av restaurangkedjan Vapianos sex restauranger i Sverige. Med ambitionen att ta sig igenom den rådande situationen och ge restaurangerna ny kraft finns nu ledningsgruppen på plats, som samtliga rekryterats från ”gamla” Vapiano.

Samtliga i ledningsgruppen har fått nytt förtroende, hur tänkte du?

 – När jag investerar i en verksamhet investerar jag minst lika mycket i människorna som i affärsidén. I Vapiano fanns inte bara ett koncept och varumärke med potential, utan även den kompetens som jag tror är nyckeln till framgång. Teamet kompletterar varandra profil- och erfarenhetsmässigt, och de hade samtliga tidigare visat på handlingskraft och resultat, vilket vägde tungt för mig.

Bland de fyra personerna i ledningsgruppen finns vd Erik Jungberg, marknads- ocih kommunikationschef Sophia Bonnevier, samt CFO Rasmus Schedin, som rekryterades från McDonalds 2019.

Besöksnäringen går en tuff höst tillmötes, hur känns det för dig och Vapiano?

– Vi har stor respekt för rådande corona-situation. Ingen i vår bransch kan luta sig tillbaka. Däremot ser vi med förhoppning på hösten med ett fortsatt stöd från gäster och medarbetare.

Vad hoppas du på?

– Vi vet från tidigare samhällsekonomiskt tuffa perioder att Vapianos erbjudande passar många. Att ha stora lokaler är inte alltid bra i denna typen av kriser, men just i corona-tider är det en enorm fördel att kunna erbjuda ett tryggt restaurangbesök för de som vill äta ute men önskar att hålla tryggt avstånd till andra sällskap. Hösten kommer att innebära såväl åtgärder för att hantera rådande COVID-läge, som arbete med att börja blicka framåt och utveckla konceptet vidare.

Hur ska du ge Vapiano ny kraft genom sitt erbjudande?

– Vi har redan ett bra grunderbjudande med en tillgänglig meny, både vad gäller de italienska smakerna och den attraktiva prissättningen. Vi har också gott om plats i våra lokaler och möjligheten för avhämtning eller hemleverans. Så jag skulle säga att vårt jobb den närmaste tiden handlar om att kapitalisera på det i vår dialog och möte med gästerna. Vi har självklart massor av idéer om hur vi ska utvecklas framöver men vi håller detaljerna för oss själva i detta tidiga skede.

Så här sa Magnus Ledin, som grundade Vapiano Sverige hösten 2007, när han tog över Vapiano i våras:

”Jag är helt övertygad om att Vapiano är ett varumärke som har mycket att ge – det kände jag för 13 år sedan och det känner jag fortfarande. Jag ser fram emot att arbeta vidare med Erik och hans team kring den fortsatta utvecklingen av konceptet”.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...