Annons

Kattegattleden blir matmecka för cykelturister

zoom Nästa år hoppas man kunna erbjuda 20 olika paket med mat och cykling. Foto: Visit Halland
Nästa år hoppas man kunna erbjuda 20 olika paket med mat och cykling. Foto: Visit Halland
NYHETER. Prisbelönade Kattegattleden ska utvecklas till ett lokalt matmecka för nyfikna måltids- och cykelturister. Projektet kickastartar med måltidseventet Smaka på Kattegatt i helgen.
Annons

Evenemanget Smaka på Kattegattleden som anordnas i helgen är ett samarbete mellan Region Halland, lokala producenter och restauranger, och kommuner längs Kattegattleden och Region Skåne. Det är Region Hallands avdelning Visit Halland som ansvarar för projektet som är tänkt att vara en långsiktig satsning på måltidsturism i regionen.

– Eventet vi gör i helgen är en start på en mer långsiktig satsning för att man ska förknippa Kattegattleden med häftiga, genuina matupplevelser, säger Johan Ohlsson på Visit Halland.

Bakgrunden till satsningen att Kattegattleden, efter ett utvecklingsprojekt som har pågått sedan 2015, förra året utsågs till Europas bästa cykelled. Detta ledde till en explosion av cykelturister med totalt 20 000 gästnätter med både svenska och utländska gäster.

– Då frågade vi oss hur vi kunde ta detta vidare och förlänga cykelsäsongen för alla besökare. Vi tog fasta på att måltidsturism och matupplevelser är en stor och viktig reseanledning och kom fram till att vi ska sätta Kattegattleden på matkartan, säger Johan Ohlsson.

Idén bygger på att besökare ska kunna cykla på de olika lokala lederna och samtidigt upptäcka maten hos lokala restauranger och producenter.

Till pilotevenemanget som äger rum i helgen erbjuder man tio lokala leder, varav fyra redan är fullbokade.

– Vår förhoppning är att paketen ska bli ännu fler, att vi nästa år ska kunna erbjuda bortåt 20 olika alternativ. Detta är ju också ett sätt att förlänga säsongen, säger Johan Ohlsson.

Vad hoppas ni mer på?

– Vi vill att de olika företagen ska se detta som en jättestor affärsmöjlighet eftersom det finns en så stor efterfrågan. Och att de internationella researrangörerna paketera cykel och mat ser vi som en stor möjlighet.

Hur har ni informerat företagen?

– Varje kommun har tagit kontakt med entreprenörerna i deras kommun och frågat om de vill skapa en runda. Sedan har vi haft modell enligt Kullaturen som visar hur man kan göra. Sedan är det upp till entreprenören att sätta ihop det, även om vi samordnar och marknadsför efter kundbehov.