Annons

Klassiskt konditori går sin egen väg

zoom Urban Nyberg har med sitt Steinbrenner & Nyberg präglat Göteborgs fikakultur i många år. Foto: Linn Nyrén/Michael Krantz
Urban Nyberg har med sitt Steinbrenner & Nyberg präglat Göteborgs fikakultur i många år. Foto: Linn Nyrén/Michael Krantz
REPORTAGE. Steinbrenner & Nyberg har präglat Göteborgs fikakultur i över 30 år. Men här hittar du ingen traditionell prinsesstårta i montern – den fasades ut redan på 90-talet till förmån för moussetårtor med fruktpuré, choklad och sprit.
Annons

När Urban Nyberg berättar om Steinbrenner & Nybergs historia hörs stoltheten i varje mening. Sedan starten för mer än 30 år sedan har företaget följt – och ibland gått emot – fikatrenderna. I mitten av 1990-talet togs det kanske mest oväntade beslutet: att sluta sälja prinsesstårta.

– Vi ville skapa något eget. När vi införde fruktpuré, sprit, choklad och flera nya bottnar lyfte det smakerna och gav en helt ny upplevelse till våra tårtor. Våra konkurrenter skrattade men vi visste att om kunderna fick prova skulle de komma tillbaka. Och det gjorde de, säger Urban Nyberg.

Idag är sortimentet en kombination av klassiker och nyskapelser – alltid bakat färskt varje dag. Säsongerna styr mycket: semlor i januari, choklad till påsk, Gustav Adolfs bakelser i november och vörtbröd och kavring till jul. Och i montrarna står bakverk som både väcker nyfikenhet och höjer ribban för konditorikonsten.

Ser nya möjligheter

Urban Nyberg beskriver hur Sveriges fikakultur sett stora skiften. Från 1900-talets konditorier som självklara mötesplatser, till dagens dominans av restauranger och barer. Konditorier utan rättigheter hamnar lätt på efterkälken och han hoppas att det inom en snar framtid ska bli enklare även för hans verksamhet att kunna erbjuda gästerna ett glas vin eller varför inte en likör? Men han ser också nya möjligheter.

– Frukosttrenden är positiv för oss. Allt fler äter frukost ute, det är en samhällsförändring där vi har produkter som passar perfekt.

Bakom glasmontrarna på Steinbrenner & Nyberg döljer sig samtidigt en annan verklighet: höga råvarupriser, ökade energikostnader och tuff konkurrens från dagligvaruhandeln. Urban Nyberg beskriver sig själv som en ”sparsam skaraborgare” (”kôstar de nåt o vad ska jag i så fall betala”), alltid på jakt efter bästa pris och med två leverantörer för varje produkt för att hålla kostnaderna nere.

– Personalkostnader, råvaror och hyra är våra tre stora poster. Om hyran drar iväg måste det tas någonstans ifrån, och i slutänden är det kunden som får betala. Därför är det så viktigt att den är rätt satt.

Smarta hyresförhandlingar

Här har Visita spelat en avgörande roll. Med deras stöd har Steinbrenner & Nyberg omförhandlat flera hyresavtal, i vissa fall med upp till 20 procents sänkning.

– Visita hjälpte oss med allt det juridiska, hur och när man ska säga upp ett avtal och vilka argument som fungerar. I 75 procent av fallen har vi fått gehör. Det kostar bara ett brev och ett porto att starta en omförhandling – du kan inte förlora på det, säger Urban Nyberg.

Han lägger till att han tycker att det är viktigt att branschen blir mer öppen och pratar om vad man betalar i hyra.

– Vi är viktiga för fastighetsägarna och vi måste kunna ha skäliga hyror. Det är bra att vi ifråga sätter när de bara höjs och höjs, trots att man numera bara förhandlar om kallhyra och det tillkommer en massa kostnader. Man ska våga säga upp avtalet för omförhandling – och ta Visita till hjälp. trots tuffare tider håller Steinbrenner & Nyberg fast vid sin grundprincip att aldrig bli en kopia av konkurrenterna. Att ständigt utveckla egna produkter, hitta nya smaker och hålla en kvalitet som gör att kunderna vill komma tillbaka – det är receptet för att överleva.

– Vi ska alltid vara det där lilla extra. Det handlar inte bara om produkten utan om miljön, personalen och kunskapen vi ger. Det är så vi står oss, även mot dagligvaruhandeln.

 

Du kan läsa artikeln med Steinbrenner & Nyberg i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Rekryterade med stöd  – fick ett snabbmatsproffs

Rekryterade med stöd – fick ett snabbmatsproffs

När Madelen Thors, som driver flera Subway-restauranger, först fick frågan om att anställa Jhonny Sjöstrand med stöd från Arbetsförmedlingen, var hon tveksam. Idag är hon väldigt glad att hon vågade. ”Vi har fått andra p...