Annons

Kö till vintercamping

zoom Grönklittgruppens vd och koncernchef Mari Tara.
Grönklittgruppens vd och koncernchef Mari Tara.
NYHETER. Intresset för vintercamping har ökat de senaste åren. För Grönklittsgruppens campingplatser har coronapandemin gett en extra skjuts. ”Vi har kö inför vintern”, säger vd Mari Tara.
Annons

Under hösten har man på Grönklittsgruppen sett en ökad efterfrågan på vintercamping, utöver den allmänt växande trenden de senaste åren.

– Efterfrågan att vintercampa är så stor att platserna inte räcker till just nu på några av våra anläggningar. Vi har till och med en kölista med gäster som vill ha en plats inför både denna och nästa säsong, säger vd och koncernchef Mari Tara.

Hur mycket har coronapandemin påverkat?

– De moderna husvagnarna är byggda för att klara en rejäl vinter, och vi ser att många familjer, särskilt nu, i större utsträckning väljer att utnyttja det. Camping som boendeform är väldigt trygg då man bokstavligen har sitt eget hem med sig, på så sätt tror vi att det har bidragit till ökningen. För oss har vintercampingen ett bra bokningsläge.

Ser ni en ökning på alla era 9 anläggningar, eller är det bara vissa som har öppet för vinter – och vilka är det i så fall?

– Vi ser en ökning på alla våra anläggningar, även om den är störst på de anläggningar som ligger i nära anslutning till skidanläggningar. Framför allt Orsa Camping och Orsa Grönklitt har ett stort ökat intresse, nära Orsa Grönklitts skidanläggning, väl känt för sina fantastiska skidspår. Men även Mora Parken, där Vasaloppsspåret passerar genom campingen.

Vad skulle kunna påverka bokningstrycket?

– Det som skulle kunna hända är nya restriktioner som begränsar folks resande, om det blir värre ser situationen annan ut. Samtidigt kommer majoriteten av gästerna från närliggande områden, inte längre bort än 2–3 timmar, och många är återkommande gäster.

De utländska gästerna uteblir, hur har det påverkat campingbokningarna?

– På sommaren är det mycket utländska gäster, men under vintern är efterfrågan inte lika stor, vilket gör att vi inte påverkas i lika stor utsträckning.

Vilken är den största coronaanpassning ni har gjort på era campinganläggningar?

– Alla anpassningar vi har gjort på våra anläggningar  känns lika viktiga där det absoluta målet är: att våra gäster och våra medarbetare ska känna sig trygga. En omfattande del har ju varit att se över alla hygiendelar, som städning av utrymmen, trängselvakter samt upplärning av medarbetare i hur man arbetar tryggt och säkert och så vidare. Att få ner tydliga arbetsrutiner som fungerar både för gäster och medarbetare.

Även om ni har kunnat öva i sommar, ser inte flödena annorlunda ut för vintergäster, och hur påverkar det?

– På vintern är det ett annat flöde, men det innebär ett minskat flöde på campingarna. Man kommer till sin vagn, man åker skidor och man tar sig tillbaka. De flesta äter och använder sina faciliteter i de egna vagnarna och stannar där på kvällarna, så risken för smittspridning är mindre på vintern.

Vad tror du lockar mest med vintercamping?

– Friluftslivet, folk vill åka längd och alpint, har man investerat i en vagn är det ett bra sätt att få en året runt-användning. Man kan nyttja den hela året, och allt fler ser fördelarna med det.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter