Annons

Kocktävling ska inspirera unga att välja besöksnäringen

zoom Årets vinnare av Kockduellen var Ella Moe och Izabella Dolama från Växjö. Foto: Visita
Årets vinnare av Kockduellen var Ella Moe och Izabella Dolama från Växjö. Foto: Visita
NYHETER. Årets upplaga av matlagningstävlingen Kockduellen avslutades idag med en riksfinal mellan högstadieelever från fem skolor. Vinnare var elever från Elin Wägnerskolan i Växjö.
Annons

Kockduellen är en tävling som samlar högstadieelever, hem- och konsumentkunskapslärare och gymnasieskolor med Restaurang- och livsmedelsprogrammet. Tävlingen anordnas av Visita och ansvarig event- och kommunikationsstrateg på Visita, Maria Ek.

Maria Ek, årets upplaga av Kockduellen är avslutad, hur känns det? 

– Det känns fantastiskt roligt att vi kunde genomföra finalen till slut. Tanken var ju att den skulle ha gått i mars, men på grund av rådande omständigheter fick vi ju flytta fram den. Idag kunde vi ta emot lagen och ge dem en värdig final.

Hur många elever har deltagit totalt i år?

– Totalt har över 6 000 högstadieelever lagat mat under året. Återigen en ökning av deltagande skolor vilket är superroligt. Vi genomförde drygt 30-talet stadsfinaler och som då resulterade i tio finalister som fick möjlighet att komma till Stockholm idag och göra upp om priset!

Vad kan du säga om årets uppställning av matlagare?

– Jag blir oerhört imponerad av elevernas intresse och sinne för matlagning. Men också över deras strukturerade arbete och laganda. De har idag presenterat rätter som skulle passa på vilken fin restaurang som helst.

Och årets vinnare?

– Tjejerna från Växjö visade på stor skicklighet i köket och hanterade huvudråvaran jordärtskocka på ett väldigt spännande sätt. De hade fokuserat på en rätt som knöt an till hösten och juryn tyckte att de hade träffat in smakerna helt perfekt. Och jag säger bara wow vilken vacker uppläggning!

Visita ligger bakom Kockduellen, varför är detta en viktig tävling och ett viktigt evenemang för svensk besöksnäring?

– Trots tuffa tider för besöksnäringen så ser vi ljust på framtiden. Trenden innan corona visade att allt fler restauranger öppnas, fler hotell byggs och Sverige marknadsförs idag på ett helt nytt sätt, vilket gjorde att turistströmmen hit var stark. Besöksnäringen är ju en personalintensiv bransch och som ställer stora krav på kunskaper inom både mat och dryck.

– Vi hoppas att vi genom denna tävling kan inspirera eleverna att se branschen som en möjlig framtida arbetsplats och att de kanske till och med väljer Restaurang- och Livsmedelsprogrammet på gymnasiet. Vi är redan igång med Kockduellen 20/21, självfallet hoppas vi att ännu fler elever vill vara med nästa gång, säger Mari Ek.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...