Annons

Kommunen tar över – ska sälja in Uppsala

zoom Destination Uppsala ska på lång sikt hjälpa till att ta fram flera besöksmål och attraktioner.
Destination Uppsala ska på lång sikt hjälpa till att ta fram flera besöksmål och attraktioner.
NYHETER. Destination Uppsala blir ett kommunalt ägt bolag. Samtidigt ser de över hur de ska anpassa arbetet med turismen till en framtida marknad.
Annons

Uppsalas kommunstyrelse har tagit beslutet att köpa upp hela Destination Uppsala. Det handlar inte om en överlämning av verksamheten till kommunen, utan ett skifte i ägarskap.

– Kommunen köper alla aktier som man inte i dagsläget äger, av den anledningen att kommunen står för hela basfinansieringen. En dialog har förts i styrelsen om detta under våren och övriga ägare är positivt inställda till ett helägt kommunalt bolag, säger Destination Uppsalas vd Tiina Mykkänen.

Tanken är att bolaget ska fortsätta att samarbeta de tidigare intressenterna och ha med dem i en rådgivande kommitté. Däribland Regionförbundet Uppsala län, Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, lokala näringslivet och ett flertal aktörer inom handel, hotell och andra besöksrelaterade näringar.

Går mot digital marknad

Det kommer inte att ske någon förändring i verksamheten som drivs vidare som ett aktiebolag. Alla anställda har kvar sina jobb.

– Parallellt och helt oberoende av detta, tittar vi som många andra destinationsbolag, på hur morgondagens turistbyrå i Uppsala ska se ut, går från analog marknadsföring till digital och jobbar målmedvetet med mötes- och evenemangsvärvning och -utveckling, säger Tiina Mykkänen.

Destination Uppsala ska även på längre sikt hjälpa ta fram flera besöksmål och attraktioner: både nyetableringar och vidareutveckling av de existerande. Det genom att samverka med näringslivet och organisationer i Uppsala kommun och att bidra med kompetens och kunskap om besöksnäringen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...