Annons

Kraftig skillnad i ”svemester”-effekt på landets campingar

zoom Peter Jansson, tf vd på SCR, hoppas på en starkare sensommar för landets campingar. Pressbild
Peter Jansson, tf vd på SCR, hoppas på en starkare sensommar för landets campingar. Pressbild
NYHETER. Att fler internationella turister kan ta sig till Sverige – plus bättre väder. Det skulle hjälpa landets campingbransch, som inte fått någon generell "svemestereffekt", enligt SCR:s tf vd Peter Jansson.
Annons

Hur skulle du beskriva läget på landets campingplatser?

– Skillnaderna är stora i landet. Allt från jättebra beläggning till väldigt dålig. Och det brukar vara hela regioner som tappar, men nu är det variationer även inom regionerna. Det är lite förvånande och vad det beror på kan vi inte svara på än. En teori kan vara att vi inte har det sommarväder som vi hade hoppats och de campingar som har tillgång till bad kanske tappar när det inte är badväder.

Har några nya gästgrupper hittat till campingarna?

– Jo, men kanske inte i den utsträckning vi hoppats på.

De besökare som kommer, håller de i pengarna?

– Det har jag inte hört något om.

Hur har campingarna agerat på pandemin hittills?

– Jag har inte hört om någon som har valt att hålla stängt helt. Tvärtom, de har gjort sitt yttersta för att ha öppet. Störst och snabbast påverkan på ekonomin har ju varit att hålla igen på bemanningen, så det har någragjort. Osäkerheten kring resandebeslutet gjorde också att många höll igen. Men det finns undantag: Jag vet anläggningar som har oförändrat antal anställda.

Vad har varit svårast för branschen?

– Det var en tuff start och vi fick vänta länge på besked om regler för resande inom landet. Men också det faktum att vi är beroende av utländska gäster. Norrmännen har vi tappat nästan helt. Vanligtvis står svenska gäster för 75 procent av beläggningen och utländska för 25. Hälften av dessa utländska gästnätter utgörs vanligtvis av norrmän. En stor påverkan är ju förstås också alla inställda evenemang som campande gäster normalt besöker.

Så vad möts man av på campingarna nu?

– Vi har ett stort antal återkommande gästgrupper som investerat i husbilar och husvagnar och de vill ju använda dessa. Så de är på plats. Och det gästerna märker är ett ökat avstånd och ett ännu större fokus på hygien och att hålla de sanitära anläggningarna välskötta. Precis som överallt i besöksnäringen.

Vad är angeläget för att verksamheterna nu?

– Det skulle vara önskvärt att vädret vände. Och att utländska gäster ges möjlighet att komma till Sverige. Det skulle påverka mycket, även om det börjar det bli sent på säsongen.

Hur kan anläggningarna hämta igen de förlorande intäkterna?

– Det skulle vara om vi fick en ökad andel utländska gäster. Andra länder har ju normalt en senare semester. Vi kan även hoppas att en del svenskar skjutit på sin semester och kommer ut i augusti, september.

Finns några förändringar som blir bestående på landets campingar?

– Först ska vi utvärdera den här säsongen och sen titta på kommande säsonger. Vad man ska välja att satsa på. Normalt vill man utveckla sig. Ibland bara enklare renoveringar såsom målning och snickerier, men annat har med klassificeringen att göra. Det har funnits en stor vilja att investera. Men i sommar kommer det vara många som haft det tufft. Då får man prioritera. Vi vill tro på 2021.

Hur håller alla modet uppe? 

– Det finns ett brett nätverk inom campingnäringen. Man peppar varandra. Nu kanske vi inte träffas fysiskt, men digitalt. Och vi på SCR ska se hur vi kan stärka branschen framöver.

Vad ser du framåt?

– Allt beror på vad som händer. Vi hoppas verkligen på fler utländska besökare. Och jag vet att campingen har en bra framtid.

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...