Annons

Krångliga regler bromsar populär restaurangkedja

zoom Foto: Basta Urban Italian
Foto: Basta Urban Italian
NYHETER: Trots ett vinnande koncept och stor efterfrågan går restaurangkedjan Basta Urban Italians expansionstakt inte så snabbt som önskat. Orsak: att hantera regelverket kring den utländska arbetskraft som kedjan är beroende av tar alldeles för mycket tid.
Annons

När Brazer Bozlak målade upp sin affärsidé var målsättningen hög från början. Maten skulle vara av riktigt god kvalitet och expansionstakten snabb. Att den största utmaningen för den blivande restaurangkedjan skulle bli kompetensförsörjningen, hade han inte kunnat föreställa sig.

– Jag hade precis flyttat till Sverige efter en tid i USA, så för mig var det självklart att vi snabbt skulle kunna hitta folk som ville jobba. Men när vi började leta efter kockar fick vi inte tag på någon, säger Brazer Bozlak, grundare av Basta Urban Italian, med restauranger i Falun, Borlänge och Gävle.

När Brazer Bozlak till slut vände sig till Arbetsförmedlingen för att be om hjälp med att rekrytera, fick han svaret: ”Det finns inga kockar, ni får utbilda era egna”.

Finkammade efter kompetens

Men att starta en egen kockutbildning var inget alternativ, istället reste Brazer Bozlak till sitt hemland Turkiet och finkammade finare hotell och restauranger på passande kompetens.

– Vi ville ha erfarna kockar, som jobbat i 5-10 år och som kan det italienska köket, säger Brazer Bozlak.

De turkiska kockar som nappade på erbjudandet att flytta upp till svenska Dalarna för att jobba, togs emot av ett väl förberett team i Basta Urban Italians första restaurangkök i Falun.

– Tillsammans med en jätteduktig kock hade vi förberett genom att skapa enkla processer i våra kök, för att språksäkra arbetsmiljön och hjälpa kockarna att kunna fokusera på det de kommit hit för att jobba med, själva maten.

Tidskrävande

Allt fungerade väl och två nya restauranger öppnades snart i Borlänge och Gävle. Men nu blev det tydligt att hanteringen av de turkiska kockarnas arbetstillstånd slukade enormt mycket tid.

– Det är så mycket som måste klaffa, allt måste bli rätt när det gäller hur många semesterveckor de tar ut, att de inte jobbar för mycket övertid till exempel.

Mycket administration

Ett annat problem är att det i dag kan ta flera månader för nyanlända att få ett personnummer, samtidigt som restaurangernas personalliggare kräver de fyra sista siffrorna för dem som jobbar. Det blir mycket administrativt arbete med att återrapportera deras skatter när de har fått sina personnummer. Dessutom tar ingen svensk bank emot deras pengar under deras första månader i Sverige.

– I praktiken innebär det att jag blir både pappa och mamma åt mina anställda, eftersom det svenska systemet inte låter dem ta ansvar för sig själva. Det tar enormt mycket av min tid och därför har vi helt enkelt inte möjlighet att anställa fler just nu, säger Brazer Bozlak.

Han skulle vilja se en större flexibilitet kring arbetstiden från Migrationsverkets sida.

– Vi som driver seriösa företag blir ju redan idag certificerade av Migrationsverket, jag önskar att man kunde utöka den certifieringen något genom att ge mina anställda större rättigheter att ta beslut om sin egen arbetstid.

Gemensam myndighetsplattform

Brazer Bozlak önskar sig även en gemensam plattform mellan Skatteverket, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen, helst i samarbete med någon svensk bank, som skulle kunna bidra till en lösning på den onda cirkel av problem som idag till viss del omyndigförklarar de som arbetskraftsinvandrar till Sverige.

– Vi skulle kunna öppna en ny restaurang i månaden om processen skulle förenklas. Och det skulle gynna det svenska samhället, framför allt utanför storstadsregionerna, säger Brazer Bozlak.