Annons

Kritiken växer mot Booking.com: ”Ranking ska vara ärlig”

zoom Synar OTA:er i sömmarna. Sanne Olsson och Inger Ljung Olsson är programledare i SVT Plus. Foto: Janne Danielsson/SVT
Synar OTA:er i sömmarna. Sanne Olsson och Inger Ljung Olsson är programledare i SVT Plus. Foto: Janne Danielsson/SVT
NYHETER Falska hotellrabatter och köpt rankingsystem – det är temat i säsongspremiären av SVT:s konsumentprogram Plus. Visita har tidigare anmält bokningssajternas fulspel till Konsumentverket och välkomnar SVT:s granskning. 
Annons

Hotellbokningssajten Booking.com erbjuder rabatter som inte finns. När SVT:s Plusredaktion undersökte ett hotellrum med 43 procents rabatt på Booking.com fanns inte det ursprungliga, dyrare priset (1 476 kronor) någonstans på internet. Däremot fanns det pris som Booking.com kallar rabatterat på hotellets egen hemsida. Plusredaktionen hittade flera exempel på falska rabatter på Booking.com. I några fall var priserna till och med lägre på hotellets egna hemsidor än på bokningssajten.

– Det är bra att SVT Plus granskar Booking.com och andra liknande sajter, säger Visitas vd Eva Östling. Booking.com:s avtalsklausuler kring prissättningen är konkurrenshämmande och de ägnar sig också åt vilseledande marknadsföring då deras rankingsystem ser ut att komma från kunder, men i verkligheten är köpt reklam.

 

”Stressar sina kunder”

Visita har tidigare uppmärksammat problemen. Förra hösten lämnade Visita in en stämningsansökan mot Booking.com för konkurrenshämmande avtalsvillkor och i anmälde Expedia och Booking.com till Konsumentverket på grund av sajternas hotellranking, som ser ut att vara baserat på kundomdömen men som alltså är köpt annonsering. Hotellen kan också betala extra för att få en tumme upp, något som kan uppfattas som en kvalitetsstämpel från bokningssajterna.

– Rankingen ska vara transparent och ärlig, säger Eva Östling. Besökarna på de olika internetsajterna som listar hotell ska veta vad rankingen står för.

Samtidigt växer kritiken mot OTA:erna bland hotellen.

– OTA:erna är experter på att stressa kunder att genomföra köp på deras sajter. Bland annat genom att ge intrycket att de har lägsta pris även om de inte har det, att kunden får rabatt som inte finns eller att det snart är tomt på rum även om det finns rum. Här måste myndigheterna upp på banan för att skydda konsumenten, sa Nils Korsvoll på Choice Hotels till Besöksliv i samband med Visitas stämning i fjol.

 

Plus har premiär på SVT 2 i kväll (tisdag 3/10) klockan 20:30.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter