Annons

Krogbesöken rekorddyra i Sverige

zoom Att priserna skenat sammanfaller med att sänkningen av arbetsgivaravgifterna för unga togs bort den 1 juni.
Att priserna skenat sammanfaller med att sänkningen av arbetsgivaravgifterna för unga togs bort den 1 juni.
NYHETER. Restaurangpriserna i Sverige har ökat kraftigt mellan maj och juli. Enligt en medlemsundersökning som Visita gjort beror ökningarna på de höjda arbetsgivaravgifterna för unga.
Annons

Priserna på restaurang har ökat rekordmycket mellan maj och juli i år. De steg dubbelt så mycket mot normalt. Inte sedan 2008 har prisökningen varit så stor på den svenska marknaden. Det visar SCB:s Konsumentprisindex. Ökningen motsvarar en årlig prisökning på drygt 9 procent.

Att priserna skenat sammanfaller med att sänkningen av arbetsgivaravgifterna för unga togs bort den 1 juni. Då höjdes avgiften från 25,46 procent till 31,42 procent.

– Efter att arbetsgivaravgifterna höjdes fullt ut den 1 juni ser vi nu början på konsekvenserna. I en näring där marginalerna är så låga som i besöksnäringen finns det inga utrymmen att ta av. Då måste priserna höjas, säger Visitas vd Eva Östling.

Tydliga svar i enkät

Visita har också frågat sina medlemmar om varför de höjt priserna. Enligt en övervägande majoritet av de företag som svarat och som justerat sina priser, är skälet främst de höjda arbetsgivaravgifterna för unga. Därefter anger de höjda löner till anställda respektive högre inköpspriser för råvaror som skäl.

Att priserna gått upp är en första effekt. Visita ser andra risker på sikt.

– Vi känner en stor oro att det ska innebära att våra medlemmar måste dra ner på sin personal, säger Eva Östling.

Hon påpekar att företag inom besöksnäringen har många unga anställda och att de ökade lönekostnaderna för dessa företag går rakt mot behovet av att skapa nya jobb i landet. Sedan 2007 har vart femte nytt jobb i Sverige skapats inom besöksnäringen.