Annons

Liseberg växlar upp kommunikationen inför nya Valkyria

zoom Liseberg ska bli bättre på att kommunicera digitalt, och tar hjälp av nya kommunikationsbyråer.<br />
 Foto: Liseberg
Liseberg ska bli bättre på att kommunicera digitalt, och tar hjälp av nya kommunikationsbyråer.
Foto: Liseberg
NYHETER. Inför sin största enskilda investering någonsin, Valkyria, stärker Liseberg upp med nya byråer för att matcha kommunikationen. Men också för att nå ut till nya målgrupper i och utanför Sverige.
Annons

Welcom och OMD heter Lisebergs nya kommunikationsbyråer. Deras uppdrag går ut på att ta fram kommunikationen till nöjesparkens enskilt största attraktionsinvestering, Valkyria.

– Samarbetet löper över flera år, men närmast till hans blir förstås Valkyria, och det blir ju också en av våra största kommunikationssatsningar någonsin, säger Lisebergs marknadschef Robert Arvidsson.

Nöjesparken ska också se över hela sin varumärkesplattform och tar därmed ett nytt avstamp även i den strategiska kommunikationen.

Vad behöver ni bli bättre på?

– Vi behöver ta ett omtag kring kommunikationen mot riksmarknaden och mot utland. Vi behöver också anpassa oss till en digital mediekonsumtion.

Vad betyder det konkret?

– Vi har jobbat traditionellt lite för länge. Och även om vi använder oss av digitala kanaler och appar så behöver vi sätta vår digitala kommunikation i en kontext, ha ett eget digitalt ekosystem.

Vad ser ni för möjligheter på riksmarknaden och utomlands?

– Vi ser en större potential, idag kommer 7-8 procent av våra gäster från Norge. Vi tror att det finns mer att hämta där mot bakgrund av de investeringar vi har gjort och ska göra. Även Danmark ser vi en större potential, i och på sikt vill vi rikta oss mot fler utländska marknader.

Och riksmarknaden?

– Vi ser att vår konkurrent Parks & Resorts med parker som Kolmården och Gröna Lund flyttar fram positionerna, och vi kan inte ta vår position för given, utan behöver också jobba framåt.

Hur märker ni av att Parks & Resorts flyttar fram positionerna?

–De investerar i marknaden, de köper mer medieutrymme och är mer aktiva i sociala medier nu än tidigare. Det är bra att de blir bättre, det tvingar oss att bli ännu bättre.

Så hur ska ni kommunicera kring Valkyria?

– Det är ett unikt tillfälle för oss att ta för oss rejält, det finns ingen liknande berg-och-dalbana. Vi vill skapa förväntningar runt upplevelsen i kommunikationen på olika sätt, säger Robert Arvidsson och fortsätter:

– Vi har en park som innehåller så mycket mer än bara en nyhet, och som har tre säsonger. Utmaningen blir att kommunicera de olika upplevelserna och säsongerna under ett och samma varumärke.

Säsongen Jul på Liseberg är i full gång. Hur känns det hittills?

– Det har varit stabilt och vi håller budget. Vi hoppas att vädret håller i sig, för då kommer gästerna, säger Robert Arvidsson.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...