Annons

Lisebergs vd: ”Parken har aldrig varit vassare”

zoom Lisebergs vd Andreas Andersen hoppas på en mer
Lisebergs vd Andreas Andersen hoppas på en mer "normal" sommar. Foto: Liseberg
NYHETER. Två månader efter öppning och i inledningen av den verkliga högsäsongen ser Lisebergs vd Andreas Andersen fram emot fler som väljer att semestra hemma.
Annons

Liseberg har varit öppet i två månader, hur känns de första veckorna på den här säsongen?

– Det känns bra. Maj var ganska kall och regnig, men de senaste veckorna har vi haft vädret med oss. Totalt sett har vi haft en ganska normal säsongsstart.

Det har varit en kallare vår än i fjol. Hur märker ni av de stora väderskillnaderna mest?

– Förra året hade vi en mycket stark start på säsongen, primärt på grund av vädret samt ett stort tryck i underhållningsprogrammet i början av säsongen. I år har såväl väder som program varit mera normalt. Värmeböljan i 2018 var med andra ord en fördel i starten på säsongen – medan den blev ett större ju längre in högsäsongen vi rörde oss.

Förra året var Valkyria den stora nyheten, hur skulle du beskriva årets nyhetsutbud – är det mer av ett mellanår?

– Både och. Vi har investerat närmare 170 miljoner kronor i koncernen inför denna säsong, men det är i flera olika projekt: nya tåg till Lisebergbanan, två restauranger (Järnvägsrestaurangen och Hamnkrogen), scener, butiker samt infrastruktur. Parken har aldrig varit vassare.

Ni har invigt ett nytt restaurangområde, vad ska det tillföra Liseberg?

– Detta är en satsning på en mer vuxen publik. De senaste åren har vi gjort mycket för barn och ungdomar, så i år har vi gjort lite extra för de musiksugna besökarna. Nästa år kommer vi att ha fokus på familjer med mindre barn med utveckling av Kaninunderlandet.

Vad har du för förhoppningar på sommaren – finns det några speciella händelser i regionen som främjar Liseberg?

– Vi hoppas på en mera normal sommar och har ganska höga förväntningar; vi tror att många svenskar kommer att semestra hemma i år.

Hur upplever du konkurrensen från andra semesteraktiviteter?

– Den blir inte mindre. Vi konkurrerar jo på en scen, som är ganska bred. Det är gästernas tid, som är det primära konkurrensparameter. Och här har gästerna flera val än någonsin.

Det är din sista sommar som vd för Liseberg, hur känns det?

 – Det känns faktisk lite bittersött. Jag älskar denna parken. Men jag ser fram till att besöka Liseberg som gäst igen …

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...