Som Besöksliv rapporterade om för ett år sedan hade Robin Delselius, som driver fem bagerier/caféer i Stockholmsområdet – ett stort och omfattande arbete med att försöka rädda två av hans bolag som hotades av konkurs. De hamnade i rekonstruktion och kunde på det viset klara sig från att gå under och behöva stänga. Besöksliv fick en lägeskoll med entreprenören och tredje generationens bagarson.
När vi talades vid för ett år sedan hade du gjort stora förändringar i verksamheten, bland annat hade du kapat i ledningsgruppen och pratade om vikten att inte lägga kraft på fel saker. Hur är läget i dag?
– Det har hänt mycket sedan dess, vi gick ur rekonstruktionen i september förra året. Det var jätteskönt såklart, men det innebär inte att allt är automatiskt klart. Avbetalningsplanen pågår under tolv månader, så nu i oktober gör vi vår sista betalning, säger Robin Delselius som just kommit hem från en resa till Brasilien där han besökt sin kaffeleverantör.
Vad har hänt inom företaget sedan vi talades vid sist?
– Vi fortsatte att implementera nya sätt att jobba på och förändrade företagskulturen ytterligare. Vi tog mer eller mindre bort ledningsgruppen och uppmuntrade de ansvariga i enheterna att växa genom att våga ta egna beslut. Att inte behöva dubbelkolla allt med operativa chefer signalerar att vi litar på dem.
Hur har det gått?
– Att ha tydligare riktlinjer gällande budget och ansvarsområden har gått suveränt. Även om alla enheter är olika bolag fungerar vi på många sätt som ett. Vi samarbetar mer än någonsin och jobbar ihop på olika sätt. Personal kan gå emellan enheterna vid behov och den allmänna känslan är att man vill hjälpa varandra när man kan.
Och ni har effektiviserat på fler sätt, berätta.
– Ja, precis. Tidigare kunde vi ha möten flera gånger i veckan, men vi har minimerat antalet möten kan man säga. Jag och en av butikscheferna, som fyller in för min föräldralediga vd, försöker också vara ute på två enheter per dag. Sedan i maj har en av våra butikschefer, Hanna, gått upp till att bli operativ chef. Så det är hon och jag som är hela ledningsgruppen. Operativa chefen har kort avstämningsmöte med alla ansvariga på måndagar, följer upp sista veckan och går igenom så att vi uppnått satta ekonomiska mål. Vi hörs varje dag och sitter ute på enheterna i serveringarna, så att vi alltid finns i lokalerna.
Snart har ni gjort den sista inbetalningen efter rekonstruktionen. Hur känns det?
– Bra att lägga det kapitlet bakom oss men kul att se att vi nu är ett helt annat slags företag. Allt vi gjorde under förra året ser vi effekten av. Det gäller att bibehålla och stabilisera, säger han och fortsätter:
– Siffermässigt så har vi gjort en markant förbättring sedan 2024 och vi ser fram emot ännu bättre resultat för 2026. För två år sedan jobbade jag jämt, men nu börjar vi landa. Det jag har lärt mig om att vara entreprenör under de senaste tre åren är mer än jag gjort sammantaget under hela mitt yrkesliv. Jag är faktiskt tacksam över vad jag gått igenom, jag har lärt mig så mycket.