Från en food truck 2020 till att öppna sin femte restaurang på fem år. Det har bokstavligen rullat på för Mackverket. Har ni växtvärk?
– Det kan man säga att vi har haft, men vi har landat väl nu. Men det har varit och är en resa, utöver att vi har fyra Mackverket-restauranger, snart fem, fyra food trucks och catering, så driver vi även Sjöhistoriska Café och Bar, Nybohovs Restaurang AB och driftar tre festvåningar, säger Henrik Pettersson.
Ny food court i Kungens kurva
Vi står i det som kommer att bli en food court med åtta restauranger i shoppingcentret Livli Food Hub, mitt emot Ikea i Kungens Kurva. Det var just Ikeas fastighetsbolag Ingka som kontaktade ägarna Lisa Cederblad, Isabelle Cederblad och Henrik för ungefär ett och ett halvt år sedan.
– Ett konsultbolag Ingka anlitat hade valt ut oss som en ”local hero” i Stockholm som står för något unikt. De hade även frågat i omgivningen vad de ville se för typ av mat och då nämndes Mackverket, berättar Isabelle.
– Men vi var lite tveksamma först och tänkte, är det verkligen vår målgrupp? Vi har inte varit så mycket i den här delen av stan med våra food trucks. Men de trodde stenhårt på oss och på sin sak och nu känns det helrätt, säger Henrik.
– Det är mycket barnfamiljer som kommer hit och vi har ju världens bästa måltid för barn, fortsätter Isabelle och berättar att menyn kan komma att anpassas något inför öppnandet.
Det började med en food truck
Familjeföretaget Mackverket startade 2020 under pandemin när kocken Isabelle var mellan jobb och mamman Lisa och bonuspappa Henrik tyckte att hon behövde något att göra. De funderade tillsammans på olika lösningar då Henrik föreslog stekta mackor. Något som inte alls var lika vanligt för fem år sedan.
– Bella är väldigt driven, men hon sa nej så klart, eftersom idén kom från mig, skrattar Henrik.
Men till slut köpte han och Bellas syster Ida en food truck och sa, ”nu kör du”. Isabelle lagade fyra olika sorters mackor och så åkte de ut till bostadsområden där folk satt och jobbade hemifrån. Köerna började ringla. Eftersom de behövde ett större kök att preppa maten i köpte de en festvåning i Liljeholmen. Nu hade de en bas. Efter att ha gjort en pop-up i köpcentret Ringen på Södermalm fick de sin första restaurang. Sen har det rullat på med ytterligare två food trucks och restauranger i City, i Barkarby och Vrak Museum.
Finns det en strategi med expansionen?
– Jag har alltid trott på Bella och vetat att det skulle bli någon form av succé. Jag känner henne. Redan tidigt satte vi som mål att inom fem år omsätta 100 miljoner kronor och ha 10-15 enheter. Där är vi ju inte, men vi arbetar på en strategi som lirar med det men där tidsspannet är lite längre. Det är en drivkraft vi har, att se och få saker att växa, säger Henrik.
Ledarskapsutbildning hos Visita
Det roligaste med resan de gjort på fem år är alla samarbeten och människor de har lärt känna. Samtidigt beskriver de att just personalfrågan varit en utmaning, att hitta rätt personer i ledande positioner.
– Många rör på sig i den här branschen, men nu har vi flera guldkorn som varit med oss länge. Och vi utvecklar hela tiden personalen, i morgon skickar vi ett gäng på ledarskapsutbildning hos Visita. Då känner de att vi investerar i dem, och de investerar i oss, säger Isabelle.
Den 20 november är det öppning av restaurang nummer fem. Minst sagt nervöst.
– Det är klart det är spännande, med knappt två veckor kvar och just nu är det ju inte färdigt här. Men vi har ändå gjort några öppningar vi det här laget, det känns hanterbart och vi vet vad vi ska göra, säger Isabelle på Mackverket.
Läs gärna en tidigare intervju med Mackverket