Annons

”Många underskattar betydelsen av sitt ledarskap”

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
INTERVJU. Med uppropet #Härtardetslut slår kocken och företagsledaren Sofia B Olsson och hennes 64 uppsatta branschkollegor larm om en restaurangbransch som på sina håll fortfarande präglas av maktmissbruk och övergrepp. För Besöksliv berättar hon varför förändringen mot en mer jämställd bransch är nödvändig.
Annons

I helgen som var publicerades en lång artikel i Svenska Dagbladet där vittnesmål från flera kvinnor beskriver en restaurangbransch som på sina håll fortfarande präglas av patriarkala strukturer och maktmissbruk.

Artikeln var ett avstamp för uppropet #Härtardetslut, som initierats av kocken och operative chefen Sofia B Olsson på restaurang Vrå i Göteborg och branschkollegan Anna Broms som driver restaurang Broms i Stockholm. Det var anklagelserna om sexuella övergrepp mot en Stockholmskrögare för några veckor sedan, som väckte liv i tankar och idéer som funnits med länge.

Inom loppet av ett fyra veckor hade de fått med sig inte mindre än 63 kvinnliga branschkollegor. Sammanlagt står alltså 65 högt uppsatta kvinnor i branschen bakom det nya uppropet #Härtardetslut, för att uppmärksamma att det är dags för en mer jämlik utveckling av restaurangbranschen.

Vad har ni fått för respons på uppropet?

– Väldigt mycket positivitet från både män och kvinnor, vi har också fått mycket medial uppmärksamhet från breda medier, vilket jag tolkar om att det finns en stark trovärdighet i det vi gör. Det finns en konstruktiv kraft framåt i detta, vilket var hela tanken med att skapa denna gemensamma plattform. För att få uppmärksamhet och skapa intresse så behövs det många som enas bakom det vi vill säga. Men många har också blivit förvånade över att detta fortfarande pågår, säger Sofia B Olsson.

Hon hade skådespelaruppropet #Tystnadtagning från Metoo-hösten 2017 som förebild när hon funderade på hur hon skulle gå tillväga.

– Framgången med #Tystnadtagning byggde på att de var så många namnkunniga och kända skådespelare som slöt an och vågade stå upp för sin sak. Jag är ute efter samma sak och jag tror att tiden är rätt för oss nu.

Men uppmärksamhet är i sig inget självändamål, hon har tillsammans med sina kollegor listat nio punkter för omedelbar förändring mot en mer jämställd restaurangbransch.

– Vi är överens om att detta initiativ inte bara ska vara de vittnesmål som förekom i Svenska Dagbladet, det var bara starten, nästa steg är det viktiga, att få till en förändring.

Ni vill se en omedelbar förändring, vad krävs för att den ska ske?

– Jag tror på att företagen och organisationerna måste genomsyras av sunda värderingar, och det är ledningens och ägarnas ansvar att se till att de gör det. Om de själva utnyttjar sin maktposition och tjänar på en tystnadskultur kommer ingenting att förändras. Vi behöver få in dessa värderingar som självklara på den trygga arbetsplatsen med ett fungerande skyddsnät och fungerande ledarskap.

Vad blir nästa steg, vad gör ni för att hålla detta vid liv?

– Jag ser faktiskt corona som en möjlighet för många att se över sina organisationer, att fundera över vad man driver för verksamhet, och bygga upp på nytt post corona. Här får vi en chans att göra om och göra rätt för restaurangbranschen 2.0.

Och vad är nästa steg?

— Det är att vi ska ses fysiskt när vi får och kan. Tillsammans ska vi komma fram till den första punkten för hur vi ska börja. Jag har så många idéer som ledarskapskurser, tävlingar, program för restaurangskolorna, och olika typer av mentorstjänster. Jag tror främst på någon form av forum där man bjuder in alla som har stöttat oss för att driva utvecklingen, och enas om en väg framåt.

– Att bara känna att vi är så många och att vi håller varandra om ryggen är en jäkla förändring bara det på bara fyra veckor. Min förhoppning är att opinionen blir så stark att de som är tysta blir tvungna att prata.

Sofia B Olsson har i sin roll som operativ chef för restaurang Vrå i Clarion Post i Göteborg lett ett medvetet byggande av en jämställd och trygg arbetskultur. I alla anställningsintervjuer klargör hon att det på arbetsplatsen är nolltolerans för kränkande beteenden.

– Många underskattar betydelsen av sitt ledarskap, men det är därifrån man skapar kulturen.

Vad vill du att branschorganisationer som Visita och HRF ska göra?

– Ställa högre krav på sina medlemmar att de står för ett ledarskap och den kultur de står för, och att man lyfter diskussionen och håller den levande, kanske genom ett branschforum. Det samma gäller HRF, de ska agera när det har varit uppenbara brister, de är ofta otillgängliga och det är sällan de tar fajten. Vem ska företräda ens rättigheter om inte facket?

 

#Härtardetsluts nio punkter för förändring i restaurangbranschen:

  • Vi vill med detta upprop visa att vi är många kvinnliga förebilder i ledarposition som står för en positiv och jämlik utveckling av restaurangbranschen och vågar ta plats.
  • Vi accepterar inte en tystnadskultur som skyddar män i maktposition. Nu lägger vi skulden och skammen där den hör hemma – hos förövarna och de som tyst tittat på.
  • Vi vill att alla våra kollegor står upp och vågar utmana den kultur som möjliggör övergrepp och kränkningar, vi måste bryta tystnaden!
  • Vi vill se nolltolerans mot sexism, rasism och på alla restauranger.
  • Vi vill se en jämlik satsning i branschtävlingar.
  • Vi vill att branschen värderar och satsar på ledarskap, hela vägen från utbildningstiden till högsta chefsnivå.
  • Vi kräver en modern organisation i restaurangers ledande skikt, där vi bygger hela organisationen för att skapa en trygg och jämlik arbetsplats. Detta kräver ett aktivt arbete och kravställning från HRF, Visita, investerare & ägare.
  • Vi vill se fler kvinnliga ledare, ägare och investerare i restaurangbranschen.
  • Vi vill återskapa och upprätthålla förtroende för vår bransch i de yngre generationerna för att locka fler att utbilda sig och satsa på en karriär inom restaurang.
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...