Annons

Skidorter vill växa med matturism

zoom Foto: Pressbild/Colourbox
Foto: Pressbild/Colourbox
NYHETER. Fler fjällorter satsar på matturism. ”Skidåkning och god mat hänger ihop”, säger Hanna Vestman logi- och Marknadskoordinator på Hemavan Alpint AB. Sista helgen i januari är hennes arbetsgivare med och anordnar matfestivalen Hemavan Fjällgourmet.
Annons

Att mat och dryck kan stärka erbjudandet på en skidort är Åre ett lysande exempel på. Här finns en rad högklassiga restauranger och för sjunde året i rad arrangerar man Åre Gastronomy Week. Modellen har även framgångsrikt översatts till Gotland. I Hemavan Tärnaby vill man inte vara sämre. Nästa år lanseras Hemavan Fjällgourmet, en helgfestival som sker mellan 30 januari och 2 februari, strax innan Åres matvecka.

– Maten är viktig för totalupplevelsen. Vår grundtanke är att det här ska bli ett årligt återkommande evenemang, säger Hanna Vestman logi- och Marknadskoordinator på Hemavan Alpint AB.

Det är den största skidorten norr om Åre. Upptagningsområdet är stort. Hit kommer många gäster från Norge, Umeå, Skellefteå, Luleå, Örnsköldsvik och Finland.

– Vi har många bra restauranger i byn. Att åka skidor och äta god mat hänger ihop. Till exempel så har vi Björk, våra fina topprestaurang som vunnit arkitekturpris och är med i White Guide.

Men det största affischnamnet är Anton Bjuhr, en del av duon bakom Gastrologik med två stjärnor i Guide Michelin.

– Samarbetet med honom känns extra kul eftersom han kommer från Storuman.

Andra evenemang under helgen är en fjällgourmetmässa med drygt 20 utställare och vinsnack om naturvin med sommelier Elias Warg.

– Tanken är att alla restauranger i byn ska göra något mer utöver det vanliga. Eftersom det är första året så får man se lite hur efterfrågan är. Men det har bokats bra hitintills, säger Hanna Vestman.

Har antalet gästnätter ökat i och med Fjällgourmet?

– Alla skiddestinationer mäter snarare i antal skiddagar. Vi har drygt 200 000 skiddagar hos oss årligen. Vi hoppas på 2000 skidåkande besökare under hela veckan där Fjällgourmet avslutar på helgen. Målet är att fylla alla restauranger.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...