Annons

Matfestival spred kunskap om klimat och matsvinn

zoom Evenemanget hade fyra teman - zero waste, framtidens matprodukter, <br />
mat & hälsa samt mat i den framtida staden. Foto: Pressbild
Evenemanget hade fyra teman - zero waste, framtidens matprodukter,
mat & hälsa samt mat i den framtida staden.
Foto: Pressbild
NYHETER. Smaka på Stockholm har rivit av sin 28:e upplaga med fler utställare än någonsin. Årets tema var matsvinn och klimatfrågan var överhängande: ”Det är en konsumentdriven utveckling som företagen måste ta tillvara på”, säger evenemangsgeneral Anders Sewerin.
Annons

Ett tjugotal Stockholmsrestauranger, 55 kockar och mängder av andra mat- och dryckesleverantörer intog Kungsträdgården i Stockholm under helgen som var. Matfestivalen Smaka på Stockholm gjorde sin 28:e omgång på temat hållbarhet och matsvinn, och intresset var större än någonsin, från både utställare och besökare.

– Det har gått fantastiskt, jag är väldigt nöjd och glad. En del av Smaka på Stockholm i år var att lyfta några av de frågor som är så viktiga för framtiden, och att de bejakades av alla inblandade är det roligaste, säger evenemangsansvarig Anders Sewerin.

En av frågorna han pratar om är matsvinnsfrågan, en annan var maten vi äter kommer ifrån. Visionen var att skapa ett matsvinnsfritt evenemang. I en stor paviljong presenterades fyra teman – zero waste, framtidens matprodukter, mat & hälsa samt mat i den framtida staden. I Foodtech Village-paviljongen kunde besökare möta entreprenörer som arbetar med framtidens mat- och dryckeslösningar genom teknik. Inom området ”zero waste”, lagade namnkunniga kockar som Pål Svensson utsökta rätter av räddad mat.

– Det handlar ju om mat som är väldigt ätbar, men som vi ändå slänger. För att lära oss mer om hur vi ska tänka kan vi börja med att lyssna på de som är bäst på detta, Anders Sewerin.

Ni hade 350 000 besökare under evenemangsdagarna, vad ville ni förmedla till dem och till deltagarna?

 – De senaste åtta till tio åren har vi pratat mycket om hur man använder mat för en bättre värld, om hållbarhet och hur vi hanterar maten, och vi vill förstås att man ska ta med sig andra värden än bara själva upplevelsen. Som att vi slänger en tredjedel av maten, och att detta är på allvar.

Märkte ni av någon skillnad just i år i form av intresse och engagemang?

 – Jättestor. Bland annat hade varje deltagare en signaturrätt för framtiden som skulle vara deras tolkning på vad som är viktigt för framtiden. Här såg vi stort engagemang, vissa hade helt växtbaserade rätter, andra lyfte fram var råvarorna kom ifrån.

Och vad betyder deltagarnas engagemang i branschens långsiktiga arbete för hållbarhet?

– När vi kan prata med alla deltagare på det här sättet så sprids det vidare till konsumenterna som i sin tur kan ställa högre krav. Konsumenterna är både mer pålästa och ställer fler frågor om matens koppling till både miljö och hälsa.

Vad anser du om restaurangernas och andra mataktörers hållbarhetsarbete?

– Jag tror att hela besöksnäringen rör sig i rätt riktning, tittar du på restaurangerna i Stockholm så är det många som gör fantastiska framsteg. Här finns sannoliks några av planetens mest hållbarhets- och hälsointresserade konsumenter, och detta är en konsumentdriven utveckling som företagen måste ta till vara på, säger Anders Sewerin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...