Annons

Max Burgers: ”Många i besöksnäringen börjar vakna”

zoom Foto: Max
Foto: Max
NYHETER. Max Burgers vill inspirera andra företag att minska sin klimatpåverkan. Den 10 december tar Max emot FN:s Global Climate Action Award på klimatmötet i Madrid. Och igår pratade hållbarhetschef Kaj Török på Pandox Hotel Market Day om företagets resa mot att bli klimatpositiva.
Annons

Hamburgerkedjan Max Burgers har sedan 2008 jobbat intensivt mot att ha mindre klimatpåverkan, bland annat genom att införa en större andel gröna alternativ på sin meny. 2017 döpte man om företaget från Max Hamburgerrestauranger till Max Burgers med målet att hälften av alla måltider som säljs ska vara annat än rött kött 2022. Hållbarhetschef Kaj Török var en av talarna under Pandox Hotel Marketing Day, som i år hade temat Hållbarhet. Med sin dragning hoppas han inspirera andra företag i besöksnäringen att hoppa på klimattåget.

 Från max Hamburgare till Max Burgers, vad betyder det?

 – 1968 när vi grundades körde vi bara nötkött i våra hamburgare, i januari 2016 femdubblade vi antalet gröna burgare på menyn och idag har vi åtta måltider som är helt lakto-ovo vegetariska eller helt växtbaserade. 2017 döpte vi om oss till Max Burgers för att vi idag serverar så mycket mer än kött mellan två bröd.

Arbetet inleddes med den klimatanalys som genomfördes för första gången 2008, där man kunde konstatera att nötkött är den största utsläppskällan. Idag har mängden minskat men står fortfarande för hälften av utsläppen i Max värdekedja.

– Utifrån analysen var det lättare att förstå vad vi behövde göra, och effektivaste sättet att minska utsläppen var att satsa mer på gröna burgare, säger Kaj Török.

Max Burgers lanserade 2018 sin första klimatpositiva meny, och genom att konsekvent arbeta med att både minska och binda utsläppen säger sig Max Burgers idag vara klimatpositiva.

–De utsläpp vi inte kan minska binder vi genom att plantera nya träd. Idag har cirka 2 miljoner träd planterats på en yta motsvarande 6000 fotbollsplaner, och sedan 2018 binder vi tio procent mer klimatgaser än hela Max värdekedja släpper ut.

Det är få företag som gjort en så omfattande klimatanalys som ni gjorde, var det svårt och vad krävdes av er?

– Det tar lite resurser och tid och det är en komplicerad sak att göra, men ändå inte raketforskning. Det blir lättare för varje år.

Vilken har varit den största utmaningen på er klimatresa?

–Att förklara ett så pass komplicerat koncept för omvärlden, att förklara vad klimatpositiv är, för det finns ännu ingen global standard. Det finns bara för klimatneutral. Det gör att mycket av förklaringsbördan hamnar på oss.

Jag tänker att man kan dra fördel av det…

– Det vi gör nu är att arbeta jobba för att sätta en global standard klimatpositiv, vi vill inte vänta. Det är viktigt att alla som är och vill vara klimatpositiva pratar om samma sak.

Den 10 december ska ni ta emot FN Global Climate Action Award som enda europeiska företaget i kategorin ”Climate Neutral Now”. Ni prisas för erat arbete med att bli klimatpositiva, vilket framhålls som en lösning för klimatet för andra företag att ta efter. Vad betyder priset för er?

 – Det är fantastiskt, vi har lagt ner mycket kraft på att skapa detta och att våga gå före. Att då få stöd av FN:s klimatkonvention som säger att detta är så pass bra att de vill de ge MAX året klimatpris är fantastiskt. Dels för att vi har gjort rätt, men också för att vi kan inspirera andra att bli klimatpositiva.

Hur tycker du att besöksnäringen ligger till när det kommer till klimatarbete?

 – Tittar man på hotell och restaurangers mat är det många som börjar vakna, och vi är piggare i Sverige än internationellt. Under förra året gjorde många av våra konkurrenter bra saker, som att lansera fler gröna alternativ.

– Men jag ser att det finns en alldeles särskild möjlighet för besöksnäringen att driva på den här utvecklingen. När folk reser är de öppna för nya tankar och nya idéer, så vi kan verkligen inspirera till att det görs mer globalt. Många turister väljer Sverige för att det är ett modernt land, så om besöksnäringen visar att vi ligger i framkant med frukostar på ekologiska råvaror och gröna burgare med låg klimatpåverkan och hotell som lyfte fram hållbara initiativ, så levererar vi ett extra mervärde som man sällan får i andra länder.

Är du hoppfull?

– Jag vet att förändring tar tid, men när jag tänker på lösningar blir jag hoppfull. Besöksnäringen kommer att behöva ställa om från grunden förr eller senare, så de som vill vara relevanta i framtiden behöver hoppa på klimattåget senast nu.

Du pratar på Pandox Hotel Market Day idag – vad vill du att besökarna ska ta med sig hem från din dragning?

– Att det går att göra något kraftfullt som inte är för komplicerat. För oss kostar klimatpositiv bara 0.4 procent av vår omsättning. Jag vill att de ska gå hem och göra kraftfulla saker sin verksamhet och bli sugna på att börja mäta effekten. Jag vill inspirera dem att vilja vara en del av en klimatpositiv revolution.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...