Annons

Max: ”Tänk om! Gör gröna burgare – som oss”

zoom Tänk om, burgarvärlden! Max uppmanar de stora aktörerna i branschen att ta fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska klimatavtrycket.
Tänk om, burgarvärlden! Max uppmanar de stora aktörerna i branschen att ta fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska klimatavtrycket.
NYHETER. Den svenska hamburgerkedjan Max sticker ut hakan i en ny kampanj för en grönare morgondag. Branschen uppmanas att kopiera deras gröna burgarrecept. 
Annons

Medan McDonald’s satsar på social hållbarhet och integrationsfrågor, fokuserar Max helhjärtat på klimatet.

Sedan 2008 har menyn på restaurangerna varit klimatmärkta, och man kompenserar verksamhetens klimatpåverkandeutsläpp genom att bidra till trädplantering i Afrika. 2016 lanserades flera nya gröna burgare, och försäljningen av måltider utan rött kött har därmed fördubblats på 18 månader.

Uppmanar andra kedjor att kopiera

Max hade tidigare som målsättning att var tredje mål som serveras ska vara utan rött kött år 2022, men nu revideras målet till att gälla varannan måltid istället. Samtidigt uppmanas burgarbranschkollegorna att följa med på tåget.

– Om alla försöker göra vad de kan för klimatet, så kommer vi snabbare framåt och får en bättre värld. Därför vill vi dela med oss av det som har fungerat för oss och hoppas att någon blir inspirerad att ta efter, säger Max vice vd Christoffer Bergfors i ett pressmeddelande.

På sajten Rethink Burgers lanseras Max lilla branschmanifest, tillsammans med kompletta innehållsförteckningar till de gröna alternativen – fyra vegoburgare och en halloumisallad.

Och transparensen är påtaglig. Så här skriver Max på hemsidan:

”Det är fritt fram att kopiera våra utsökta recept, byta namn på produkterna och sälja dem som era egna. Tillsammans kan vi göra stor skillnad för en grönare morgondag.”