Det råder knappast någon brist på fantasi i konditori- och kafé-Sverige. De senaste åren har oräkneliga nya varianter av den klassiska semlan lanserats.
Prinsessemla, wienersemla, kanelbullesemla och semmelwrap är bara några av nymodigheterna. Bland årets nyheter märks bland annat halv special-semlan – skapad av konditorieleven Catharie Grund i Göteborg, semmelläsken – lanserad av läskbutiken Soda nation i Stockholm – och nachosemlan från Mr Cake i Stockholm.
På Ica i Vessigebro i Falkenbergs kommun satsar man på en av årets mest maxade semlor: marängsvisssemla, fylld med nutella, grädde, banan, florsocker och maränger.
Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm har lanserat flera innovativa varianter de senaste åren. I år frestar konditoriet med fem olika: förutom den klassiska serveras en semmelburgare, en chokladsemla, en vegansk bagelsemla och en kavlad semla av briochedeg. De två senare är nya för i år.
– Vi måste ju ligga i, säger konditorn Magnus Johansson med ett skratt. Vi gör det här både för kunderna och för personalen, så att de känner att vi utvecklas.
Den kavlade semlan har blivit särskilt hyllad, enligt Magnus.
– Vissa hävdar att de inte har ätit något godare. Den veganska går inte lika bra men det känns ändå väldigt bra att kunna tillfredsställa den målgruppen.
Alla nymodigheter till trots – bland kunderna är det fortfarande den klassiska semlan som är populärast.
– Så är det även när jag lyssnar på kollegorna – det är den klassiska som säljer bäst, framför allt på fettisdagen.
När kommer vi nå peaken på semmelinnovationen?
– Det kan man undra. Så länge media och kunderna är med på det är det bara roligt för vår bransch. Det skapar kreativitet och hjälper säkert många bagerier att överleva. Januari och februari är en fantastiskt viktig och rolig tid.
På tisdag nästa vecka rullar Magnus Johansson Bageri & Konditori ut röda mattan och öppnar en särskild semmeldörr vid sidan av den ordinarie entrén för att öka ruljansen. Dessutom kommer konditoriet ha en semmelbutler som välkomnar kunderna och gör dagen extra högtidlig.
– Han har smakat alla semlor, så han kan också hjälpa kunderna att välja, säger Magnus Johansson.
På restaurang Fotografiska i Stockholm har kökschefen Elvira Lindqvist och kocken Paul Svensson skapat en semla byggd på de klassiska byggstenarna vetebröd, mandelmassa och grädde – skillnaden är att den till stora delar är bakad med återvunna ingredienser. Mjölet är gjort av torkade bullar som har blivit över från Fotografiskas kafé och mandelmassan består av restprodukter från ekologisk mandelmjölkstillverkning.
– Alla försöker göra sin take på semlan, men det är väldigt få som pratar om innehållet och vad den är gjord av, säger Paul Svensson.
Fotografiska kallar sin semla 200 % eftersom den enligt Paul Svensson både smakar och gör gott.
– Det är en smakförstärkt och upcyclad semla. Vi försöker alltid beskriva varför vi gör som vi gör och det här blev ytterligare ett steg i den riktningen.
Hur har mottagandet varit?
– Vi har fått både ris och ros. Det var lite meningen, vi ville sticka ut hakan och vara lite provokativa. Det finns en väldig kultur kring semlan, men vem bestämmer vad en semla ska vara?
Den klimatsmarta semlan serveras på Fotografiska fram till fettisdagen den 13 februari.