Annons

Med målet att skapa en global matdestination

zoom Charlotta Ranert under invigningen i Stadshuset Foto: Lena Granefelt
Charlotta Ranert under invigningen i Stadshuset Foto: Lena Granefelt
NYHETER. Den 1 januari blev Stockholm European Capital of Gastronomy och förra veckan var det stor invigning. Vi har pratat med projektledare Charlotta Ranert om vad titeln innebär för staden.
Annons

Stora delar av Stockholms gastronomi och utvalda internationella gäster, samt Hans Majestät Konungen och Kronprins Carl Philip, var på plats när Stockholms Stad bjöd in till invigning i Stadshuset den 13 februari. På plats var givetvis också projektledaren för European Capital of Gastronomy, Charlotta Ranert.

 Hur var invigningen?

– Vi har fått så mycket positiv respons. Det var 250 aktörer på plats som representerar hela branschen. Det gick fantastiskt bra, säger hon.

Titeln European Capital of Gastronomy innehas under ett år, det vill säga till 31 december 2023. Det övergripande temat är europeisk gastronomi som rymmer bland annat måltidsupplevelser, äkta ärliga råvaror, sammanhang och hantverket bakom matlagningen.

Vad betyder den här titeln för Stockholm?

– Titeln ambulerar runt i Europa. Första gången den delades ut var 2019, då var det Krakow. Tyvärr har titeln levt en tynande tillvaro under pandemin. När nu Stockholm har den hoppas vi att den ska fungera som en enande kraft där näringen samlas och arbetar för att Stockholm ska bli en gastronomisk destination globalt, säger Charlotta Ranert.

Hur är det att ta över den här titeln när lågkonjunktur hotar?

– Det är ett faktum som hela världen befinner sig i just nu. Det är därför också viktigt att kalendern innehåller alla möjliga evenemang. Det här lyfter inte bara Michelinrestauranger utan även allt från korvfestivaler till gästspel och matvandringar. Det ska finnas något för alla.

Under ditt tal vid invigningen pratade du om ”food fighters”, vad menar du med det?

– Det är ett internationellt uttryck, som betyder människor som kämpar för att det ska vara bra mat, en bra gastronomi. Alla de inom branschen som vill vara i framkant för god mat och bra matkultur. Det är en ”food fighter”.

Kommer det här att märkas även utanför huvudstaden?

– Absolut! Tanken är att det här kommuniceras ut i Sverige och internationellt. Därför har vi en plattform, Capitalofgastronomy.se, där vi har en kalender som vi fyller på med stor mångfald av evenemang och aktiviteter med fokus på gastronomi. Där kan man se vad som händer i staden.

När Stockholmsåret är över vad händer då?

– Det här är ett långsiktigt arbete, och ska fortsätta nästa år och åren efter det. Jag var med för tjugo år sedan när Köpenhamn krogar i framkant tog ägarskap kring nordisk mat och där hela det danska gastronomiska stöttade upp och var med. Det var därför Danmark blev en sådan stark gastronomisk destination. Det hoppas jag också ska ske här, där Stockholm är arenan och det är där man kan visa upp sig.

Om man vill vara med, hur gör man då?

– Förhoppningsvis känner många redan till det och det är enkelt att höra av sig om man vill medverka. När man går in på vår hemsida möts man av ett kontaktformulär och om man fyller i det kommer det direkt i min inkorg och jag hör av mig.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...