Annons

Miljoner till forskning om coronans effekt på besöksnäringen

zoom Illustration: Stina Virsén
Illustration: Stina Virsén
NYHETER. Hela 6,7 miljoner kronor ska gå till forskning inom besöksnäringen. Det blir fem forskningsprojekt vid fyra svenska lärosäten som får dela på pengarna från BFUF.
Annons

BFUF är Besöksnäringens egen fond för att främja vetenskaplig forskning och innovation inom besöksnäringen. Nu meddelar de att fem forskningsprojekt vid fyra svenska lärosäten får dela på 6,7 miljoner kronor.

De lyfter att satsningar på forskning och innovation inom den hårt drabbade besöksnäringen är vitalt för att besöksnäringens företag och anställda ska kunna möta framtidens hållbarhetsutmaningar och utvecklas i takt med nya behov, ny teknik och ny kunskap.

– Satsningar på forskning och innovation är vitalt för att besöksnäringens företag och anställda ska kunna möta framtidens hållbarhetsutmaningar, säger Stina Algotson, vd på BFUF, och förklarar:

– Bland många ansökningar av hög kvalitet har vi valt att bevilja fem projekt som handlar om; lärande som del av varumärket, social hållbarhet på gymnasiets yrkesprogram, utbildningens roll efter en pandemi, hur val av mat minskar klimatavtryck och innovativt hållbarhetsarbete hos entreprenörer inom naturturism.

Två av de beviljade projekten har med faktorn coronapandemin i sin forskning: The new normal and the changing value och tourism education och Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen.

Om projekten:

  1. Kompetent, kunnig och stolt. Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen, Luleå tekniska universitet, 1 700 000 kronor.
  2. Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang, Linnéuniversitetet, 1 200 000 kronor.
  3. The new ’normal’ and the changing value of tourism education, Högskolan Dalarna, 1 500 000 kronor.
  4. Besöksnäringens bidrag till ett minskat klimatavtryck, Högskolan Dalarna, 1 000 000 kronor.
  5. Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science, Mittuniversitetet Östersund, 1 300 000 kronor.
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...