Annons

Missnöje kan stoppa succégatan i Göteborg

zoom I somras blev Tredje Långgatan i Göteborg en populär och omtalad tillfällig gågata.
I somras blev Tredje Långgatan i Göteborg en populär och omtalad tillfällig gågata.
NYHETER. I såväl Göteborg som Stockholm vill politikerna addera tillfälliga gågator och därmed antalet uteserveringar. Men nu halkar Göteborg efter och förra årets populära satsning på Tredje Långgatan upprepas kanske inte i sommar.
Annons

Att antalet tillfälliga gågator ökar i Stockholm berättade Besöksliv om i förra veckan. I Göteborg har det funnits liknande planer, men nu kanske inte ens förra sommarens succéartade grepp att göra Tredje Långgatan till gågata upprepas.

Den gågatan gjorde succé hos näringsidkarna, stadens invånare och i internationell press, men det räcker inte. Några av de boende vid gatan var nämligen allt annat än nöjda.

– En del upplevde att de blev störda, säger Mikael Reidal som är kommunikatör på trafikkontoret. Det är viktigt att vi som stad tar tillvara alla intressen och de flesta boende ska vara nöjda.

Besked i veckan

Beslutet om huruvida det blir ett ja eller nej i frågan fattas på torsdag då stadsfullmäktige sammanträder. Mikael Reidal hoppas på ett ja.

– Gågatorna är viktigt för staden, säger han. Fler besökare ger skatteinkomster och då är de här små rummen oerhört viktiga. Och det är särskilt viktigt att landets större städer har ett stadsliv när de mindre städerna förlorat en del av stadslivet till köpcentrum.

Mikael Reidal menar att tricket är att få alla glada och att det också är upp till verksamheterna hur de bemöter de boende.

– Vi har precis fått en åtgärdslista från verksamheterna där de bland annat väljer att stänga tidigare för att boende ska få en bättre upplevelse. Så det ser rätt ljust ut!

Vägbyggen försvårar

I planen fanns att ytterligare tre gator skulle bli gågator i sommar, men två har fallit bort av ett vägarbete och omdirigering av trafik, och frågan om den tredje kan inte tas upp i nämnden förrän i slutet av april. Och med så sent besked är det frågan om ifall den blir alls av, på grund av tidsfaktorn.  

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter