Annons

Mörk säsong för skidanläggningarna

zoom Foto: Slao
Foto: Slao
NYHETER. Skidanläggningarna tappade 300 miljoner enbart i liftkortsförsäljning som en effekt av corona.
Annons

Den milda vintern, främst i södra Sverige, var den första stöten för flera av landets skidanläggningar. Sedan kom coronapandemin som ledde till att skidanläggningarna beslutade sig för att stänga redan innan påsk.

Den samlade effekten av corona och milt väder uppskattas till 300 miljoner kronor enbart i förlorad liftkortsförsäljning, en minskning med 13 procent jämfört med föregående säsong.

Totalt såldes liftkort för 1,5 miljarder kronor, prognosen inför säsongen var en ökning till över 1,8 miljarder kronor, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, Slao som publicerar sin branschrapport idag.

– Skidanläggningarna tvingades fatta svåra beslut att stänga för att begränsa smittspridning och ta ett tydligt samhällsansvar, säger Titti Rodling vd för Slao.

Svenska skidanläggningar har de senaste åren visat stark tillväxt och med det stor investeringsvilja.

Bara förra vintern investerade Sveriges skidanläggningar mer än 350 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet. Årets tillbakagång innebär på kort sikt att det kan bli tufft för de som gjort stora investeringar, säger Titti Rodling.

– Vi ser att många stoppar sina framtida investeringar, vissa är redan beslutade, men det är inte alls på den nivå som det har varit tidigare. Våra medlemmar brottas med ekonomin just nu, stora satsningar gör att de har en högre kostnadsmassa.

Många väljer att stanna hemma i sommar, och outdoortrenden exploderar, hur ser bokningsläget ut inför sommaren?

 – Ett 40-tal av våra medlemmar erbjuder cykling och vandring, och när man lättade på reserestriktionerna blev det möjligt att besöka dem på ett annat sätt. Men det är för tidigt att säga något om sommaren, och även om det blir en bra sommar så går intäkterna inte att jämföra med vintern.

I vilken utsträckning kan en bra sommar väga upp för de förlorade vinterintäkterna?

– Det kan den inte, förra sommaren omsatte våra medlemmar 20 miljoner kronor i bikepass, att jämföra med 1,7 miljarder i skipass.

Hur ser du på sommaren?

– Vi ser ändå den starka trenden kring uteliv, hälsa och hemester och vi får indikationer på att bokningar har börjat komma in inför nästa vintersäsong. Det finns en längtan att komma ut i naturen och här är vi en möjliggörare, så det ser positivt ut.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...