Annons

Namnet Strawberry bygger på jordgubbsfilosofin

zoom
"Nordic Choice Hotels är inte längre ett rent hotellföretag", säger Stordalen till Besöksliv. Foto: Strawberry
NYHETER. Den 22 maj bytte Nordic Choice Hotels namn till Strawberry. Besöksliv frågade ägaren Petter Stordalen om varför de bytt namn och vad det innebär.
Annons

Etableringen av Strawberry började egentligen redan förra sommaren då Nordic Choice Hotels gick ut och informerade om att de skulle byta namn. Sedan dess har de pratat med kunder och gäster om namnbytet, men också arbetat internt med att involvera de anställda i processen.

Varför har ni gjort ett namnbyte?

– Nordic Choice Hotels är inte längre ett rent hotellföretag. Idag erbjuder vi upplevelser över hela Norden och vi vill ha ett varumärke och ett namn som representerar hela portföljen. Namnbytet markerar det första steget i visionen för det nya bolaget; Vi ska vara överlägset bäst på upplevelser i Norden – genom fler externa partners, fler hotell, fler restauranger, och mycket mer, säger Strawberrys grundare och ägare Petter Stordalen till Besöksliv.

Var kommer namnet ifrån?

– När vi skulle byta namn så ville vi ha något som har en historia knuten till sig och som har betydelse för alla oss som jobbar i bolaget. Jordgubbsfilosofin har alltid varit närvarande i bolaget och det kommer den att vara även fortsättningsvis, säger han och förklarar:

– Den handlar om att göra det bästa av situationen och lägga sin tid på det man kan göra någonting åt. Att lägga sin tid på det man inte kan påverka är slöseri med tid och energi. Jordgubbsfilosofin kommer från min pappa Knut som gav mig det rådet när jag som ung jordgubbsförsäljare klagade över att mina jordgubbar var mindre än konkurrenternas och att min försäljningsbod inte var lika fin som de andras. Han sa då “Sälj de jordgubbar du har för de är de enda du kan sälja”.

Hur ska ni etablera det nya namnet?

– I samband med namnbytet den 22 maj så kickade vi igång en tung lanseringskampanj som nu syns runt om i Norden på allt ifrån affischtavlor på stan till digitalt. Vi har också såklart gjort aktiviteter på hotellen för att tydliggöra namnbytet för våra gäster.

Vill ni nå en ny målgrupp och i sådana fall vilka?

– Vi vill absolut bli mer relevanta för fler oftare. Det vi gör med Strawberry är att bredda oss som bolag genom att själva eller tillsammans med partners erbjuda tjänster och produkter som vi vet att de efterfrågar. Så människor som söker härliga resor, goda restaurangupplevelser, konserter, spa och annat som sätter guldkant på tillvaron är sådana som vi tror kommer att uppskatta att vi förenklar för dom.

Kommer ni fortsatt använda Nordic Choice parallellt, eller slopas det helt?

– Nordic Choice Hotels har tjänat oss väl under många år men nu är det namnet pensionerat och det är Strawberry som gäller, avslutar Petter Stordalen.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...