Annons

När hotellet är destinationen- Elite Hotels vd om storsatsningen

NYHETER. En hotellbransch i förändring- efter omskrivna The Wood Hotel i Skellefteå öppnar Elite Hotels medelhavsinspirerade Ad Astra i Södertälje. Besöksliv har pratat destinationshotell för ett hundraårigt perspektiv med Elite Hotels of Swedens vd och koncernchef David Halldén.
Annons

– Det är en branschförändring vi ser, säger David Halldén och berättar om hur utvecklingen av destinationshotell sträcker sig längre än den senaste tidens nyetableringar.
– Är det en del av en större trend? Svaret på den frågan är ja. Vi är i full färd med att bygga vårt sjätte hotell-spa.

Förändringen i fråga handlar om hur vi reser och varför, som flera andra i branschen märkte David Halldén och Elite Hotels redan för flera år sedan att fritidsresandet var på stadigt uppåtgående och att affärsresandet börjat dala. Elite Hotels bestämde sig tidigt för att anpassa sig efter läget och utveckla nya koncept.

­– Det var tydligt redan 2013–2014 att den del av besöksnäringen som ökade var fritidsresandet. Sen kom pandemin och vår analys var direkt att affärsresandet skulle komma att påverkas ytterligare och inställningen har hållit i sig. Man vill inte längre resa för att ha en timmes möte på en dag. Vi som hotellkedja har anpassat oss efter det.

Berätta om hur det gått till
– Pandemin var otroligt tuff för hela hotellnäringen men vad vi såg var en ny tendens, folk bodde på hotell i sin hemstad. Visst, man hade hemester men man bodde också på hotell i sin egen stad. Vårt spa på Elite Palace Hotel i Stockholm stod klart i februari 2020 någon månad innan pandemin bröt ut här, men vi hade gäster som bodde över på en onsdag – tog del av hotellets spa och åkte direkt till jobbet dagen efter.

Gav det gästbeteendet nya insikter?
– Det stärkte oss i vår tro att utveckla hotellen ännu mer mot fritidsresandet, fast ett spa är ett positivt tillskott även för affärsresenärer och konferenser.

Men det är dyrt att bygga spa.
– Ja, det är en stor investering men vi är privatägda och kan dra nytta av att också vara fastighetsägare. Vi har ett hundraårigt perspektiv på vår hotellverksamhet.

Nu när samhället öppnat upp och man kan resa utomlands igen, har ni märkt av någon nergång i antalet gästnätter?
– Nej, tvärtom faktiskt. Det kommer inte lika många besökare från Asien exempelvis men inom Europa så reser man. Tyskar, holländare, danskar, norrmän…många vill besöka Sverige. Och framför allt, svenskarna har fått upp ögonen för att semestra i Sverige. Vi tror att destinationshotellen har ännu starkare efterfrågan nu än under pandemin.

Hotellkoncernens första fristående destinationshotell, The Wood Hotel by Elite i Skellefteå med sina 20 våningar och byggt av material från lokala skogar har uppmärksammats för sitt innovativa hållbarhetstänk och utsågs till 2021-års bästa arkitektur i brittiska The Guardian. Även Ad Astra är utvecklat ur ett hållbarhetsperspektiv säger David Halldén.

– Lokalerna som tidigare var Astras huvudkontor var dåtidens dyraste. Det handlar alltså om en fastighet där man investerat i materialen. Det ville vi behålla men utveckla i så stor utsträckning som möjligt, vi spar energi på att inte bygga nytt.

Är hållbarhetstänket viktigt för det slags företag som Elite Hotels vill vara?
– Det är en stor del av oss och eftersom vi är privatägda så kan vi ha en långsiktighet i allt vi gör. Destinationshotell är enklare att bygga från scratch, det är mycket mer komplext att använda sig av det som redan finns men ur ett hållbarhetsperspektiv är det värdefullt.

Finns det en ökad efterfrågan om att ni ska vara hållbara även från gästerna?
– Jag har inte upplevt de kraven från speciellt många gäster ännu utan det tänket är snarare ett ställningstagande från vår sida, vi tar de besluten även om det kostar ekonomiskt. Vi tror ju att det är värdefullt för gästerna.

Vad kommer man kunna göra som gäst på Ad Astra?
– Åh, vi kommer bygga ett helt fantastiskt spa med pooler både inom och utomhus. Det kommer finnas en italiensk piazza med boule och musik. Vi kommer ha en biograf, flera restauranger och massor av underhållning.

Det för tankarna till en chartervistelse
– Det kan påminna om det, vår tanke är att man ska kunna åka till Ad Astra och stanna. Man kan vara där i två dagar eller en vecka utan att behöva lämna hotellet. Både Ad Astra och Wood Hotel hade kunnat ligga någon annanstans.

Själva hotellet är destinationen alltså,
– Ja, det skulle jag säga. En annan pågående trend spelar också in, behovet hos företag och organisationer att låta sina anställda träffas och mötas under en konferens ökar stort när en del av personalen väljer att jobba hemifrån om de kan. Då blir upplevelsen ännu viktigare när man väl ses. Man vill komma till en miljö att minnas, som knyter ihop medarbetarna. Då ligger Ad Astra, 28 minuter från Stockholm- bra till.

Hur ser den närmsta framtiden ut för Elite Hotels?
– Vi tittar på våra befintliga hotell och ser över vad vi kan göra för att utöka utbudet mot privatgäster och fritidsresande, kan vi göra fler spasatsningar och öppna upp på leisuresidan?

Finns det en risk att det blir för många destinationshotell i Sverige?
– Nej, jag tror vi kommer få se fler satsningar. Alla kan och vill inte, för att det är en dyr investering men vi kommer utveckla ännu fler hotell av den här typen. Ska man ändå åka till Karlstad på jobb så är det trevligt att kunna sitta i en takpool och se ut över Klarälven i slutet av arbetsdagen. Jag tror inte marknaden kommer bli mättad, fler destinationshotell innebär fantastiska möjligheter att semestra hemma.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...