Annons

Natur och nyfikenhet bakom Svenska Kocklandslagets tema

zoom Svenska Kocklandslaget gör sig redo för VM i matlagning i Luxemburg. Foto: Besöksliv
Svenska Kocklandslaget gör sig redo för VM i matlagning i Luxemburg. Foto: Besöksliv
NYHETER. När Svenska Kocklandslaget presenterar temat inför VM i Luxemburg i november står natur och nyfikenhet i fokus. Förutom att temat ska speglas i maten under tävlingen är det även tänkt att hålla ihop aktiviteter och kommunikation.
Annons

– Vi känner oss väldigt trygga i det som vi har fått fram, nu ska vi bara ta hem ett guld också, säger lagkapten Fredrik Andersson.

Nyfikenhet och natur var två viktiga ledord i framtagandet av årets VM-tema, som till lyxig fika presenterades i Electrolux lokaler.

Kocklandslagets samarbete med kommunikationsbyrån Food & Friends landade i devisen ”Curious by nature” som blir årets tävlingstema.

– Det är otroligt viktigt att temat känns rätt eftersom tävlingsreglerna säger att det ska återspeglas i maten, det är något som domarna tittar mycket på, säger Fredrik Andersson.

Processen som leder fram till vad som blir ett tema utgår alltid från vad kockarna själva känner. Utifrån det skickar kocklandslaget in miljöbilder och matbilder för att illustrera sina tankar och känslor, som bearbetas och tolkas av byrån.

– Vi försökte få med den svenska naturkänslan, och har sedan haft en löpande diskussion med byrån om hur vi ska förklara och paketera det vi har tänkt oss. Tanken att förädla och förfina något som redan är bra för att hitta det perfekta på nytt har också varit viktig i arbetet, säger Fredrik Andersson.

Kocklandslaget har under året arbetat fram VM-menyn tillsammans, och har haft månatliga varmköksträningar för 110 gäster i Electrolux kök i Stockholm.

– Curious by nature är ett brett tema men väldigt utmanande, och vi vill att domarna ska fundera på vad som komma skall. Det känns roligt och det finns en stor potential i det, särskilt som att naturen finns med i det.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...