Annons

Naturturismen hårt drabbad av coronakrisen

zoom Småföretagen inom naturturismen drabbas hårt i coronakrisen, säger oakim Hermanson, generalsekreterare för Naturturismföretagen. Foto: Hipfel/Starck
Småföretagen inom naturturismen drabbas hårt i coronakrisen, säger oakim Hermanson, generalsekreterare för Naturturismföretagen. Foto: Hipfel/Starck
NYHETER. Coronakrisen slår hårt mot den svenska naturturismen, som till större delen består av småföretag som är beroende av utländska besökare.
Annons

– För de här små företagen hjälper det inte att få stöd för att skicka hem sina anställda, utan snarare för att få behålla sin personal, säger Joakim Hermanson, generalsekreterare för Naturturismföretagen, och syftar på regeringens åtgärder med bland annat korttidspermitteringar.

Naturturismföretagen, organisationen som tidigare hette Svenska Ekoturismföreningen, har omkring 400 företag som medlemmar, varav de flesta har endast upp till fyra anställda. De flesta av företagen står och faller med intäkter för den kommande säsongen, som just skulle till att sätta igång när coronaepidemin slog till.

En av dem som drabbas är Ingmarie Junler, delägare i företaget Vildmark i Värmland som framför allt arrangerar vildmarksäventyr med bland annat timmerflottsfärder på Klarälven.

– Om man tittar på mars tappade vi 60 procent under de två sista veckorna i mars, som är en jätteviktig månad för oss. Utländska gäster bokar tidigt och utgör 80 procent är våra gäster, säger Ingmarie Junler och fortsätter:
– I april tappar vi 98 procent. När jag såg de här siffrorna i morse fick jag genast ett tryck över bröstet …

Just nu kommer det inte in några bokningar alls, samtidigt som kostnaderna löper på. Vildmark i Värmland har tre anställda som är korttidspermitterade. Utöver dessa skulle 17 säsongsanställda just påbörja årets arbetsperiod, men har nu avbokats till och med maj månad.

– Överhuvudtaget är avbokningar det vi lägger den mesta av vår tid på just nu. Vi försöker få besökarna att behålla sina bokningar till senare, men de flesta har en egen osäker ekonomisk situation så de vill ha pengarna tillbaka direkt, och det förstår man ju, säger Ingmarie Junler.

Vildmark i Värmland har funnits som företag i 40 år och skulle dessutom fira 20-årsjubileum med sina nuvarande ägare – när firandet helt kom av sig.

– Man har varit med om allt från översvämning till eldningsförbud som påverkat våra gäster på olika sätt. Men det här går utanför allt som vi har upplevt, säger Ingmarie Junler som i stället får sätta sitt hopp till att de svenska turisterna vill fira sina semestrar i den värmländska naturen.

Företaget ger samma bild som Joakim Hermanson fått av i stort sett hela den svenska naturturismnäringen.

– När allting avbokas är marginalerna små och uthålligheten liten för de flesta av de här företagen. Till att börja med har stödåtgärderna från regeringen inte varit riktade åt den typen av företag som svensk natur- och ekoturism består av, säger han.

– Det var nu som pengarna skulle komma in. Det är realistiskt att tro att den internationella marknaden för hela säsongen är rökt. Då är det först nästa år man kan komma igen. Ett stöd för sex månader är med andra ord inte tillräckligt – då är det ett år vi snackar om, säger Joakim Hermanson och syftar på det stödpaket som regeringen hittills presenterat.

Det enda ljus i mörkret han ser är en dialog med Tillväxtverket som nyligen har samlat in förslag från branschen om verkningsfulla åtgärder. Joakim Hermanson vill också framhålla insatser i Västra Götalandsregionen som bra exempel, där man satsar på kompetensutveckling för en anställd per företag, vilket finansieras med 70 procent av lönekostnaderna. Men ljusglimtarna är små och alldeles för få just nu.

– Det behövs mer. Mycket mer, säger Joakim Hermanson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...