Annons

Nätverk för unga ledare inom besöksnäringen bjöd på debatt

NYHETER. Hela 50 000 personer. Så mycket ny personal behöver besöksnäringen anställa innan 2023. Under torsdagen samlades unga ledare i nätverket YCHL profiler ur besöksnäringen för att hitta lösningar till hur man kan attrahera fler unga till deras yrken.
Annons

Södra Teatern fylldes under torsdagskvällen av cirka 150 besökare när nätverket YCHL bjöd in till debatt och diskussion. I publiken fans bland andra representanter från hotelljättarna Scandic, Choice och Elite.

På scenen deltog bland andra besöksnäringsprofiler som Pontus Frithiof, Visitas vd Eva Östling, Gothia Towers vd Daniel Stenbäck och Pia Djupmark, vd för Grand Group.

Kvällens värd var nätverket YCHL, Young Creative Hospitality Leaders, som samlar unga mellan 23 och 29 år inom besöksnäringen. Grundaren Sebastian Seeman, till vardags driftchef på Södra Teatern i Stockholm, var mycket nöjd med utgången.

Vilken var kvällens höjdpunkt?

– Att Eva Östling sa att det här nätveket skulle behövas i hela landet.

Har ni planer på att växa till fler städer?

– Vi vill växa nationellt. Man kan köra vårt format i andra städer men man måste ha en styrgrupp i varje stad så att det styrs av sig självt.

Vilken var kvällens viktigaste fråga?

– Ämnet trender och korsbefruktning. Vi pratade om hur vi inom besöksnäringen kan inspireras av andra branscher.

Ett övergripande tema flr kvällen var personalbristen. Hur kan man som arbetsgivare inom besöksnäringen skapa en mer attraktiv arbetsplats där folk vill stanna?

– Man måste ha transparens för det första. Arbeta med vad man har för varumärke utåt och samverka mer.

Hur ska man locka fler unga att söka sig till de här branschernas utbildningar?

– Om du kan du få branschen att bli mer attraktiv smitta av sig på utbildningarna. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...