Koncernens bÀsta Är nÄgonsin, sÄ sammanfattar koncernchef Christer Fogelmarck nöjesparksgruppens 2017 nÀr Besöksliv tar tempen pÄ Äret som gÄtt och det som ligger framför honom och parkerna.
â För tredje Ă„ret i rad ökar bĂ„de omsĂ€ttning och antalet gĂ€ster. Vi fick en tuff inledning med ett par rĂ€ttsprocesser som gick emot oss samt en park-vd som fick lĂ€mna sin tjĂ€nst pĂ„ grund av sjukdom. NĂ€r vi summerar Ă„ret Ă€r det mĂ„nga medarbetare som anstrĂ€ngt sig utöver det vanliga för att sĂ€kerstĂ€lla vĂ„r fortsatt positiva utveckling.
Vad Àr ditt frÀmsta fokus, din viktigaste frÄga under 2018?
â VĂ„r koncerns struktur och kultur sĂ„ att alla kan kĂ€nna motivation och hĂ„lla fokus pĂ„ rĂ€tt grejer. VĂ„ra strategiska utvecklingsprojekt pĂ„ tre till fem Ă„rs sikt krĂ€ver stort fokus redan nu.
Ni stÀnger Aquaria, startar ni nÄgot nytt 2018?
â Vi öppnar hotell i Furuvik och inleder projekt Blue Harvest pĂ„ Gröna Lund. Det Ă€r det mest omfattande projektet i tivolits 135-Ă„riga historia och Ă€r fĂ€rdigt nĂ€r vi Ă„r 2021 inviger den största berg- och dalbanan som nĂ„gonsin stĂ„tt pĂ„ Gröna Lund.
Tittar ni pÄ förvÀrv och i sÄ fall, vad Àr intressant?
â Vi har omfattande planer pĂ„ att utveckla vĂ„ra parker under kommande decennier. DĂ€rför letar vi inte aktivt förvĂ€rv. Vi vill Ă€ndĂ„ vara lyhörda för förslag frĂ„n andra aktörer och gör en seriös bedömning av alla förfrĂ„gningar vi fĂ„r.
Vad ser du mest fram emot 2018?
â Alla parkpremiĂ€rer! I Ă„r Ă€r jag sĂ€rskilt nyfiken pĂ„ hur Furuviks Havshotell kommer att mottas.
Vilken blir Parks & Resorts största utmaning 2018?
Ââ Att fortsĂ€tta behĂ„lla och attrahera grymma medarbetare. Det absolut viktigaste för vĂ„r fortsatta framgĂ„ng Ă€r att mĂ€nniskor ska upptĂ€cka vĂ„r hĂ€rliga arbetsmiljö och vilja utvecklas med oss.
Liseberg lanserar Valkyria, vad har Gröna Lund att komma med?
â Vi Ă€r vĂ€rldens berg- och dalbanetĂ€taste nöjesfĂ€lt med ett enormt konsertutbud mitt i Sveriges huvudstad. Ă rets största nyheter finns pĂ„ stora scen och vi tror ocksĂ„ att det Ă€r mĂ„nga som Ă€nnu inte hunnit pröva Ikaros â fritt fall i 90 grader.
Ni slog besöksrekord för tredje Ă„ret i rad 2017 â vad ska ni göra för att fĂ„ ett fjĂ€rde rekordĂ„r?
â Investera i parkernas utbud, förnya marknadsföringen samt ett gĂ€stbemötande i vĂ€rldsklass, sĂ€ger Christer Fogelmarck.