Annons

Han hoppas på ett fjärde rekordår för parkerna

zoom Bergochdalbanan Blue Harvest på Gröna Lund ska stå klar 2021.  Foto: Parks and Resorts
Bergochdalbanan Blue Harvest på Gröna Lund ska stå klar 2021. Foto: Parks and Resorts
NYHETER. 2017 var Parks and Resorts bästa år någonsin sett till besöksantal och försäljning. Koncernchef Christer Fogelmarck vänder blicken framåt och längtar till parkpremiärer och Gröna Lunds nya bergochdalbanan Blue Harvest.
Annons

Koncernens bästa år någonsin, så sammanfattar koncernchef Christer Fogelmarck nöjesparksgruppens 2017 när Besöksliv tar tempen på året som gått och det som ligger framför honom och parkerna.

– För tredje året i rad ökar både omsättning och antalet gäster. Vi fick en tuff inledning med ett par rättsprocesser som gick emot oss samt en park-vd som fick lämna sin tjänst på grund av sjukdom. När vi summerar året är det många medarbetare som ansträngt sig utöver det vanliga för att säkerställa vår fortsatt positiva utveckling.

Vad är ditt främsta fokus, din viktigaste fråga under 2018?

– Vår koncerns struktur och kultur så att alla kan känna motivation och hålla fokus på rätt grejer. Våra strategiska utvecklingsprojekt på tre till fem års sikt kräver stort fokus redan nu.

Ni stänger Aquaria, startar ni något nytt 2018?

– Vi öppnar hotell i Furuvik och inleder projekt Blue Harvest på Gröna Lund. Det är det mest omfattande projektet i tivolits 135-åriga historia och är färdigt när vi år 2021 inviger den största berg- och dalbanan som någonsin stått på Gröna Lund.

Tittar ni på förvärv och i så fall, vad är intressant?

– Vi har omfattande planer på att utveckla våra parker under kommande decennier. Därför letar vi inte aktivt förvärv. Vi vill ändå vara lyhörda för förslag från andra aktörer och gör en seriös bedömning av alla förfrågningar vi får.

Vad ser du mest fram emot 2018?

– Alla parkpremiärer! I år är jag särskilt nyfiken på hur Furuviks Havshotell kommer att mottas.

Vilken blir Parks & Resorts största utmaning 2018?

­– Att fortsätta behålla och attrahera grymma medarbetare. Det absolut viktigaste för vår fortsatta framgång är att människor ska upptäcka vår härliga arbetsmiljö och vilja utvecklas med oss.

Liseberg lanserar Valkyria, vad har Gröna Lund att komma med?

– Vi är världens berg- och dalbanetätaste nöjesfält med ett enormt konsertutbud mitt i Sveriges huvudstad. Årets största nyheter finns på stora scen och vi tror också att det är många som ännu inte hunnit pröva Ikaros – fritt fall i 90 grader.

Ni slog besöksrekord för tredje året i rad 2017 – vad ska ni göra för att få ett fjärde rekordår?

– Investera i parkernas utbud, förnya marknadsföringen samt ett gästbemötande i världsklass, säger Christer Fogelmarck.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...