Annons

Ny gondol ska locka fler besökare till Kläppen

zoom Gondolen kommer att tas i bruk i december.
Gondolen kommer att tas i bruk i december.
NYHETER. 90 miljoner. Det är prislappen för Kläppens nya gondolbygge. Förhoppningen är att locka internationella gäster och samtidigt förlänga säsongen på skidorten.
Annons

Under de senaste säsongen har det investeras mellan 670 och 700 miljoner kronor på svenska skidorter. Det här året står Kläppen för den största investeringen då bygget av en gondol har påbörjats.

Eluppvärmda säten

Bygget av den nya gondolen startade i måndags och när den är klar ska den kunna föra passagerare från Välkomstcentret, över en mellanstation vid Tranantorget och sedan vidare upp till Toppstugan. Den kommer att rymma tio passagerare och ha eluppvärmda säten.

– Med byggnationer och allt runtomkring så kommer hela projektet att kosta 90 miljoner kronor, säger Magnus Noppa, marknads- och försäljningschef, Kläppen.

 Magnus Noppa ser fram emot att kunna erbjuda fler skidentusiaster en skönare resan upp till toppen.

– Vi vill att färden upp ska kännas bekväm och trygg och det blir ett enkelt sätt ska kunna ta med sig hela familjen upp på berget unga som gamla! Gondolen kommer även att underlätta för gäster med längdskidor som vill nå Toppspåret eller gäster som vill ta en tur upp för att äta lunch eller titta på utsikten. 

Bilväg upp till toppen

Gondolen kommer att tas i bruk lagom till säsongspremiär i december. Och tidsplanen känns realistisk.

– Vi har en bilväg som går enda upp till toppen vilket underlättar bygget så jag ser inga problem med att vi inte ska hinna klart, svarar Magnus Noppa.

Vad kommer det här bygget betyda för den lokala besöksnäringen?

– Dels tror vi att vi kommer att bli en mer attraktiv anläggning och vi öppnar också upp möjligheten för internationella gäster. Tack vare gondolen kommer vi nu att kunna ha öppet sommartid. 

Vad har ni för långsiktiga mål med den här investeringen?

– Vi hoppas såklart på fler gäster till anläggningen. Nu har vi en beläggningsgrad på 85 procent i snitt under vintern vilket är väldigt bra men det finns alltid plats för fler. Vi bygger även mer logi för att kunna ta emot flera gäster under högsäsong. Jag tror att gondolen kommer att bli en riktig eye catcher!

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...