I dag lade det första fartyget till vid den nya kryssningskajen i Visby. Aurora förde med sig 550 passagerare och det Àr en försmak av det antal som vÀntas den första sÀsongen.
â Det hĂ€r Ă€r nĂ„got man talat om i decennier pĂ„ Gotland och det kĂ€nns fantastiskt att vara i gĂ„ng. Nu fĂ„r vi möjlighet att ta emot de gigantiska kryssningsfartyg som cirkulerar Ăstersjön, sĂ€ger Henrik Ahlqvist, kryssningschef pĂ„ Copenhagen Malmö Port Visby.
Problem med att köra in i hamnen
Bakgrunden till kajen Àr att antalet kryssningsanlöp i Visby hamn minskat i takt med att storleken pÄ fartygen ökat, de har helt enkelt inte kunnat köra in i hamnen. Det har gÄtt frÄn 150 anlöp och 150 000 passagerare Är 2008 till 45 anlöp och knappt 50 000 passagerare förra Äret.
â Fartygsbranschen ser positivt pĂ„ vĂ„r satsning i en ny kaj, i Ă„r kommer antalet passagerare vĂ€xa till 90 000, det Ă€r nĂ€ra en fördubbling jĂ€mfört med förra Ă„ret.
Projektet har pÄgÄtt sedan 2015 och bakom ligger Region Gotland och Copenhagen Malmö Port. Det Àr Region Gotland som stÄr för kostnaden om 250 miljoner kronor och Copenhagen Malmö Port kommer att hyra kajen under en tjugoÄrsperiod.
Vad kommer kajen betyda för Gotlands turism?
â Den sĂ€kerstĂ€ller att alla fartyg kan lĂ€gga till och det kommer att ge klirr i kassan för besöksnĂ€ringen, helt klart. Vi ser i bokningarna att i princip alla rederier som kryssar i Ăstersjön kommer att besöka Visby i sommar. PĂ„ sikt kommer det att ha stor betydelse, vi tror att vi inom fem Ă„r kommer att ha 150 000 passagerare per Ă„r.
Kommer kajen att pÄverka Almedalsveckan pÄ nÄgot sÀtt?
â Nej, det tror jag inte. Ett fartyg har i snitt 3000 passagerare och under Almedalsveckan Ă€r det sĂ„ oerhört mycket folk pĂ„ ön att de kommer att smĂ€lta in i mĂ€ngden. Det kommer inte kĂ€nnas mer trĂ„ngt Ă€n vanligt.