Annons

Ny mötesplats för nordiska besöksnäringen

zoom Foto: Martin Ekman Amanda Sandahl, Destination Järvsö
Foto: Martin Ekman Amanda Sandahl, Destination Järvsö
NYHETER. Tre dagar i Järvsö som ska hjälpa besöksbranschen att bli mer hållbar. Nu lanseras Järvsö Sustainable Tourism Summit.
Annons

Den 30 augusti kommer forskare, företagare, politiker och offentliga tjänstemän som är aktiva i den nordiska besöksnäringen till Lill-Babs-land Järvsö i Ljusdals kommun. Där i månadsskiftet anordnas hållbarhetskonferensen Järvsö Sustainable Tourism Summit för första gången och tanken är att det ska bli årligt återkommande. Syftet med konferensen är att öka den gröna omställningstakten i besöksnäringen. Ett ambitiöst mål som en av initiativtagarna Amanda Sandahl på Destination Järvsö ändå menar att de ska kunna leva upp till:

– Jag tror absolut att kunskapen, kontakterna och inspirationen som deltagarna får under konferensen kommer att hjälpa oss att öka tempot i den omställning som branschen redan är mitt inne i, säger hon.

Vill få med fler på tåget

Järvsö och Ljusdals kommun blev den första destination i Skandinavien att certifieras enligt standarden GSTC (Global Sustainable Tourism Council). Det var en krävande process som inte innebär att de är bäst på hållbarhet, utan det handlar om att ha en struktur som säkerställer att de kontinuerligt jobbar på att bli bättre, och hur de får kunskap om hur de kan och bör utvecklas framåt.

– Certifieringen ger oss en riktning och en möjlighet att jobba med rätt saker. Vi vill få med oss fler ur den nordiska besöksnäringen på tåget och hoppas att det kan bli en effekt av konferensen, säger Amanda Sandahl.

Hon poängterar att Järvsö Sustainable Tourism Summit inte främst har som mål att dela ut något färdigt facit för hur besöksnäringen ska jobba med hållbarhet. Genom samarbete, nätverkande, inspiration och kunskap ska däremot deltagarna åka hem med en känsla av att det går att bli bättre och att de inte är ensamma på den resan.

Hållbarhet och lönsamhet

En diskussion som Amanda Sandahl hoppas ska utvecklas på konferensen är den om den upplevda motsättningen mellan hållbarhet i ena vågskålen, lönsamhet och tillväxt i den andra. Att enbart ha snabb ekonomisk tillväxt som mätpunkt är ett för snävt perspektiv, tycker hon.

– Idag finns till exempel en viktig diskussion på en del destinationer om överexploatering, om hur platser blir “överturistade”, vilket riskerar att förstöra besöksmålen. Kanske kan vi ta med oss den aspekten också och istället prata om hur vi får destinationer att bli hållbara över tid och blomstra för både besökare och aktörer, snarare än att enbart prata om monetär tillväxt?

Från abstrakt till taktiskt

Amanda Sandahl menar att kunskap och tid är flaskhalsar som håller många aktörer i besöksbranschen tillbaka när det gäller hållbarhet.

– Det är många små företag i vår bransch och generellt har folk fullt upp med att få verksamheten att snurra, säger hon.

Att då ge sig in i ett utmanande utvecklingsarbete kring hållbarhet kan upplevas som utmanande. Speciellt när man kanske inte ens vet i vilken ände man ska börja.

– Vi ska tillsammans under konferensen försöka bryta ner hållbarhetsresan från abstrakt till taktiskt. Alla ska åka hem påfyllda med både inspiration och kunskap, säger Amanda Sandahl.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...