Annons

Ny undersökning: Så tycker unga om restaurangbranschen

zoom Emely Hasselgren
Emely Hasselgren
NYHETER. Restaurangakademien har genomfört en undersökning med personer från 18 till 30 år och tagit del av deras uppfattningar, förväntningar och tankar om restaurangbranschen. Resultatet visar både på engagemang och specifika utmaningar.
Annons

153 personer med erfarenhet från eller intresse för branschen fick svara på en undersökning bestående av tretton frågor från Restaurangakademien i våras. Restaurangakademien, som fyller 40 år i år, står som bekant bakom de svenska satsningarna inför de internationella matlagningstävlingarna Bocuse d’Or. Rapporten om ungas uppfattningar om restaurangbranschen är en del av akademiens jubileumsår.

Emely Hesselgren är marknads- och kommunikationsansvarig för Restaurangakademien och  Bocuse d’Or Sweden och har varit med och tagit fram undersökningen.

Berätta om respondenterna, vad är det för grupp?

– En del av dem befinner sig i början av yrkeslivet och andra, som exempelvis de som går vår sommelierutbildning, är i det äldre åldersspannet. Vi har också bra relationer med flera gymnasieskolor och elever som går restaurang- och livsmedelsprogrammet så där har vi också fått svar. Vi gick ut så brett vi kunde med undersökningen och har kommunicerat i alla våra kanaler. Jag är överraskad över hur många svar vi fick in. Det har varit ett riktigt bra underlag, säger Emely Hasselgren.

Frågorna spänner mellan olika områden, som exempelvis vad som lockade med restaurangbranschen och vilket typ av stöd som kan saknas. Vad ville ni ha reda på rent generellt med undersökningen?

– Inom besöksnäringen pratas det mycket om att det är svårt att locka unga till branschen. Det finns en risk att man till exempel ser ett restaurangjobb som något man gör under en kortare tid, ett slags genomgångsjobb. Vi ville höra direkt från unga och se vad de faktiskt tycker.

Hur stämde svaren överens med den uppfattningen?

– På det stora hela så stämmer det men det var mycket intressant att se att ingen av respondenterna så något som var hundraprocentigt negativt, eller positivt heller. Jag skulle säga att man kan se att 90 till 95 procent har en övervägande positiv bild av branschen.

Så, hur kan man då jobba framåt för att få in fler från den här gruppen in i branschen?

 – Något som många skrev var att man inte förstår vilka möjligheter som finns. Viljan att jobba inom restaurangbranschen finns, man lockas av mötet med människor och den kreativa sidan och ser också möjligheter till att åka och jobba utomlands. Men, respondenterna skrev också att de vill se fler möjligheter, lära sig vad man mer man kan göra inom branschen och förstå vad som kan vara nästa steg. Det är vanligt att de får frågan utifrån ”men vad ska du göra sen?” när de jobbar inom restaurangbranschen. De söker efter tydligare exempel på karriärmöjligheter inom branschen.

Något i undersökningen som du tycker är extra positivt för restaurangbranschen i stort?

– Att intresset för branschen faktiskt är jättestort. Många skriver att de trivs så bra i den kreativa miljön och med sina kollegor.

I undersökningens avsnitt om vikten att ha en mentor så dyker Gordon Ramsey upp.  Berätta gärna om det.

– Ja, det var lite förvånande. På frågan ”Finns det någon offentlig person som du ser som förebild?” så hamnade Gordon Ramsey högst upp. Men, man kan konstatera att mentorer på arbetsplatsen är jätteviktigt för den här unga gruppen.

Vad fick ni för svar som tyder på det?

– Vi tog ju fram rapporten i samband med Karin Franssons mentorpris som delas ut årligen, vinnare i år är kocken och krögaren Dorotea ”Tea” Malmegård. Priset ämnar lyfta starka mentorer och kvinnor i synnerhet. Och i undersökningen så svarade också de flesta att det är jätteviktigt att det finns någon på arbetsplatsen som kan svara på frågor och som man dessutom kan se upp till. Flera respondenter tog sin lärare som exempel på någon som kan berätta om vägen framåt inom branschen.

Vad är planen för undersökningens resultat och hur informerar ni om det?

– Vi har pratat med branschfolk om undersökningsresultaten som ska fungera som ett diskussionsunderlag. Här finns ju många svar på flera av de utmaningar och frågor som rör unga, säger Emely Hesselgren.

Läs gärna en tidigare artikel med Restaurangakademien om deras 40-åriga resa.

Så fick det trestjärniga hotellet  toppbetyg från gästerna

Så fick det trestjärniga hotellet toppbetyg från gästerna

9,2 i betyg på Booking. Strålande recensioner på Hotels.com och Google. Varför älskar gästerna det lilla trestjärniga hotellet i Danderyd? Svaret är en röd tråd som genomsyrar allt. Och en grön.