För att sticka ut har nyöppnade Story Hotel en plan. HÀr ska ges livespelningar för att bli en mötesplats för bÄde besökare och malmöbor. Det nyöppnade hotellet slog upp portarna pÄ Universitetsholmen i Malmö den 14 oktober.
Skrapan Àr 14 vÄningar hög och de fem översta viks Ät en kulturell mötesplats, berÀttar Nicolas Fredell, grundare av Story Hotel.
Han vill att hotellet ska fungera som en plattform för olika samarbeten, för att pÄ sÄ sÀtt skapa nÄgot större Àn bara hotellverksamheten.
â I Malmö kommer vi att sticka ut genom att skapa spĂ€nnande upplevelser för vĂ„ra gĂ€ster, bĂ„de besökare och malmöbor. Vi planerar att löpande ha kreativa samarbeten med företag och artister, det kommer att bli livespelningar, dj-set och performancekonst.
Ett exempel pÄ samarbete Àr ett avtal med matleverantören Foodora som gÄr ut pÄ att hotellets gÀster kan bestÀlla roomservice utan att betala leveransavgift.
Ăppnar terrassrestaurang
Nicolas Fredell planerar ocksĂ„ att tillsammans med eventföretaget Altitude Meetings ta fram ett koncept med nischade konferenser, dĂ€r man mixar mellan konst och teknik. En stor del av eventen kommer att ske i husets âblack boxâ, en 300 kvadratmeter stor och frĂ„n golv till tak svartmĂ„lad yta mitt i byggnaden. I det ljud- och ljusisolerade rummet vill man anordna events.
Hotellet i Malmö, Story Hotels tredje i landet, inryms i en helt nybyggd fastighet.
â VĂ„ra vĂ„ningsplan börjar pĂ„ tionde vĂ„ningen, sĂ„ alla 95 rummen har en fantastisk utsikt. I de tidigare hotellen i Stockholm och Sundbyberg sĂ„ har vi utgĂ„tt frĂ„n en bostadsfastighet och dĂ„ Ă€r det alltid nĂ„got rum som fĂ„r sĂ€mre utsikt. Att allt Ă€r nytt innebĂ€r samtidigt att det kan kĂ€nnas opersonligt. DĂ€rför har vi bevarat rĂ„a ytskikt och inrett med varma fĂ€rger, sĂ€ger Nicolas Fredell.
PÄ hotellets stora takterrass om 250 kvadratmeter ska krögarna Peter Bengtsson och Stellan Colt, som Àger Slagthuset, driva bÄde restaurang och cocktailbar. Menyn kommer att fokusera pÄ kolgrillat med asiatiska inslag.
â HĂ€r uppe pĂ„ fjortonde vĂ„ningen kan gĂ€sterna Ă€ta frukost under bar himmel med utsikt över Malmö och Köpenhamn, det Ă€r det inte mĂ„nga hotell som kan erbjuda, sĂ€ger Nicolas Fredell.
Aldrig siktat pÄ att bli en kedja
I och med öppningen i Malmö har nu Story Hotels blivit en hotellkedja. Men det har inte varit ambitionen frÄn början,
â Vi har alltid haft viljan att skapa fler hotell, men inte att bli en stor kedja. Vi vill vara ett personligt alternativ och dĂ„ kan man inte vĂ€xa för fort. Skillnaden mellan oss och andra Ă€r att vi lĂ€gger mycket kraft pĂ„ att vara personliga, i Malmö har alla möbler specialritats av hotellets arkitekt: Koncept Arkitekter för att ge karaktĂ€r. Vi har Ă€ven ett samarbete med fem lokala malmöiter och vi har tillsammans tagit fram en personlig guide till Malmö.
Hur vÄgar ni ge er in i konkurrensen bland jÀttar som Nordic Choice Hotels?
â Vi tror pĂ„ vĂ„r produkt och vi har ett starkt erbjudande. Men det Ă€r ââen utmaning med kedjornas lojalitetsprogram, dĂ€rför har vi startat ett eget. Dessutom har hotellmarknaden i Malmö haft en otroligt stark tillvĂ€xt.
Siktar ni pÄ att öppna i nÄgon ny stad?
â Absolut, Göteborg Ă€r intressant och vi har Ă€ven tittat pĂ„ projekt utomlands, sĂ„ som Norge, Danmark och Tyskland. Men just nu fokuserar vi pĂ„ Malmö.