Adressen är Världens ände 3 och vi befinner oss på en liten ort som heter Arkösund, Norrköpings Saltsjöbaden kallar hon den. Malin Peterzén, hotell- och destinationsansvarig på Arkösunds Hotell, öppnade nyligen dörrarna till hotellet som renoverats sedan september förra året.
– Grävmaskinen kom dagen efter stängning i september! Det har hänt mycket. Under våren har vi byggt ut med 11 nya rum, inklusive en svit, samt en ny konferenslokal med en härlig solpaviljong. Sedan har vi gjort om övervåningen, den har inretts som ett vardagsrum med flera braskaminer och lounger med bland annat shuffleboard. Här finns nu även ett nytt styrelserum, säger hon och berättar att de nu har runt 50 anställda sedan midsommar.
Lockar olika typer av gäster
På Arkösunds Hotell, som ligger precis intill havet på ostkusten utanför Norrköping, finns plats för 59 boende i dubbelrum med en maxkapacitet på 400–500 gäster. Den största målgruppen är svår att definiera, menar Malin Peterzén – hotellet passar alla som trivs med natur och skärgård.
– Vi har ett otroligt brett underlag av gäster, exempelvis familjen från Tyskland som gärna bor ett par nätter på hotell, paret som bor på landet och kommer hit och äter lunch, sedan har vi brudpar, konferensgäster och glada gäster som hyr stora delar av stället för fest. Och sedan såklart middagsgäster, säger hon.
Malin Peterzén klev in 2016 och arbetar även mycket med Östgöta Kök som också är en viktig och stor del av Arkösunds Hotells verksamhet. Östgöta Kök-familjen är en omfattande restaurang, event- och catering-firma i Norrköping och Linköping med runt 80 fast anställda. Inför hotellets nyöppning hittas även två nya driftansvariga i köket.
– Det känns jätteroligt, den nya menyn i restaurangen håller en hög kulinarisk nivå med råvaror från skogen och havet. Trygg mat med svenska klassiker men i vår tappning, lite det man förväntar sig av ett skärgårdshotell.
Från säsongsöppet till året-runt-verksamhet
En annan nyhet för i år är att Arkösund Hotell går från att vara säsongsöppet till en året-runt-verksamhet. Det skapar nya möjligheter för gästerna att uppleva skärgårdens skiftningar, berättar Malin Peterzén och förklarar vilka utmaningar hon också ser med satsningen.
– Utmaningen är att få ett härligt välfyllt hus måndag till söndag! Vi vill hitta livsnerven där vi kan kombinera möten och konferens under veckorna för att sedan ta emot weekendgäster på helgen. Sedan har vi såklart silversegmentet, de som inte längre vill eller behöver jobba 40 timmar i veckan och som gärna upplever.
”Ledorden är råvara, hantverk och omtanke”
Arkösund Hotell har ett nära samarbete med många lokala aktörer i närområdet för att locka fler till destinationen.
– Vi jobbar även mycket med Visit Sweden för att samarbeta kring hur vi kommunicerar med den utländska gästen. Vi försöker också vara aktiva med svenska researrangörer och jobbar mycket med sociala medier för att lyfta både oss och Arkösund som destination.
Malin Peterzén känner också ett stort stöd i att vara medlem i en stor branschorganisation.
– Visita är otroligt viktig för oss, vi vill vara en seriös och genuin arbetsgivare. Våra ledord är råvara, hantverk och omtanke, det är det vi gör och vill vara. Vi uppskattar att kunna tillhöra en bransch för samverkan för att bättre kunna utveckla vår del av näringslivet.
Vad är din känsla så här i början på sommaren?
– Den är fantastisk, det kommer att bli en underbar sommar. Vädret är faktiskt inte så avgörande för oss för att vi har gott om plats även inne i huset, säger hon och fortsätter:
– Värdskap är det viktigaste för oss. Allt må vara designat med vacker och exklusiv inredning, men värdskapet, personligheten och det nära mötet är det som gör skillnad för gästen, avslutar hon.