Annons

Nytt avtal för hållbarhet

zoom Idag skrev Visita och Svensk Turism under ett avtal med FN:s världsturismorganisation.
Idag skrev Visita och Svensk Turism under ett avtal med FN:s världsturismorganisation.
NYHETER. Svensk besöksnäring har nu förbundit sig att bidra till långsiktig hållbarhet, såväl socialt, miljömässigt som ekonomiskt. Idag skrev Visita och Svensk Turism under ett avtal med FN:s världsturismorganisation.
Annons

 

Nu har Visitas styrelseordförande Maud Olofsson och vd Eva ÖstlingVisita och Svensk Turism ordförande Magnus Nilsson signerat ett avtal med UNWTO, FN:s världsturismorganisation. På plats från UNWTO var Márcio Favilla Lucca de Paula, med titeln Executive Director for Competitiveness, External Relations and Partnerships.

Genom avtalet åtar sig den svenska besöksnäringen att bidra till långsiktig hållbarhet – såväl socialt och miljömässigt som ekonomiskt. Koden innebär bland annat att turismen ska gynna lokalbefolkningen och skapa jobb lokalt, rättvisa villkor för arbetstagare, turism som en faktor för hållbar utveckling och som ett verktyg för både individers och samhällets välstånd.

Samarbeta kring regler

– Den kraftiga tillväxten inom vår sektor under senare år kommer med ett ökat ansvar, sa Márcio Favilla Lucca de Paula och välkomnade med great pleasure de två svenska turismorganisationerna som undertecknare av UNWTO:s avtal. Vi räknar med ert stöd som avtalets ambassadörer.

– Turistindustrin är en global industri och vi behöver samarbeta mer kring regler, sa Maud Olofsson. Från svenskt håll har vi även undertecknat ett avtal om etiska regler.

UNWTO ser Sverige som en bra samarbetspartner och Eva Östling hoppas Sverige ska bidra i arbetet.

– Jag hoppas att vi med det här undertecknandet får en nära kontakt med UNWTO och att vi kan bidra nästa år då det är UN International year for development, där alla delar av hållbarhet ska belysas.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...