Annons

“Oansvarigt göra det dyrare att anställa”

zoom Anna Wallén,  näringspolitisk chef hos Visita.
Anna Wallén, näringspolitisk chef hos Visita.
NYHETER. Under tisdagsmorgonen presenterade regeringen sin budget för 2023. För landets besöksnäring innehåller den dessvärre få glädjeämnen. Det konstaterar Anna Wallén, näringspolitisk chef hos Visita.
Annons

Det har varit några riktigt tuffa år för Sveriges besöksnäring. Pandemi och restriktioner slog hårt mot en bransch som först i somras kunde se gästerna återvända igen. Det var dessutom en kortvarig lycka. Runt hörnet väntade som bekant en höst med stor ekonomisk osäkerhet – och återigen ser besöksnäringen ut att drabbas hårt.

När människor får mindre i plånboken är det oftast just den näringen som prioriteras bort, konstaterar Anna Wallén, som ser flera problem med den budget som tagits fram.

Förhoppningar om permanent sänkning

Framför allt hade hon hoppats att den tillfälliga sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga, som infördes under pandemin, skulle bli permanent.

– Att arbetsgivaravgiften höjs är verkligen inte bra för våra medlemsföretag. Att i det här ekonomiska läget göra det dyrare att anställa är oansvarigt. Vi är landets viktigaste jobb- och integrationsmotor och det här innebär att trösklarna blir högre för att komma in på arbetsmarknaden, säger hon.

Sänkt anslag för Visit Sweden

Anna Wallén reagerar även på att Visit Sweden får sänkta anslag.

– Sverige ligger redan långt efter både Norge och Danmark när det gäller marknadsföring mot utländska turister. Nu blir det ännu värre. Är det någonting vi verkligen behöver är det att få tillbaka de utländska turisterna.

Däremot uppskattar hon regeringens satsningar på fler yrkesutbildningar.

– Det är ett besked i rätt riktning.

Dialogmöten väntar

För hennes del fortsätter arbetet med att få politikerna att förstå medlemmarnas situation. Redan i morgon onsdag ska hon till riksdagen för att träffa representanter från samtliga politiska partier och de kommande veckorna väntar dialogmöten mellan lokala medlemsföretag och politiker i bland annat Skellefteå och Göteborg.

– Våra medlemmar påverkas både av det ekonomiska läget och i andra änden av att hushållens konsumtionsutrymme minskar. Man måste ge oss rätt förutsättningar. Våra företag har tömt sina lador och är dåligt rustade för kommande lågkonjunktur, säger hon.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...