Annons

O’Learys storsatsar med tre nya koncept

zoom O’Learys startades 1988 av Jonas Reinholsson.
O’Learys startades 1988 av Jonas Reinholsson.
NYHETER. O’Learys etablerar fler restauranger. Planen är att öppna 120 nya krogar de kommande åren – både i och utanför Sverige
Annons

– Vi har en bra marknadstäckning med 83 restauranger i Sverige. Nu vill vi nu dra nytta av de partnerskap vi har med franchisetagare, leverantörer och fastighetsägare och lanserar därför, utöver O’Learys och Boston Grill, tre nya varumärken, säger Christian Bellander, tillförordnad vd, O’Learys Trademark.

Planen är att dubblera antalet etableringar de närmsta tre åren. Christian Bellander menar att deras styrka är skapa starka, tydliga koncept och att överföra en värderingsstyrd kultur på nya restauranger.

– Det finns gott om sportbarer men det är inte så vanligt att man driver dessa i kedjeformat. Tack vare att vi har ett starkt strukturkapital kan du komma till en O’Learys var som helst i världen och känna dig som hemma, säger han.

Kedjan har testkört två av det tre nya koncepten för att hitta rätt form, men nu görs den officiella lanseringen.

Öppet kök och tillhörande deli

– Bambino’s Great Italian Eatery ligger i samma segment som O’Learys, alltså casul dining. Här har vi valt att inte ha sport utan en bred italiensk meny byggd på en härlig tradition av bra mat lagad på enkla kvalitetsråvaror och en skön familjekänsla, säger Christian Bellander.

Matkonceptet utgörs av rätter att dela. För att matcha det har man byggt en öppet kök och en tillhörande  deli.

Koncepten Holy Monkey och OBW, båda inom fast casual-segmentet, beskrivs som snabbmatsrestauranger med kvalitetsprodukter på tallriken. Tanken är att gästen ska vilja dröja kvar – även om maten lagas och äts snabbt.

Christian Bellander säger för att nå framgång måste man jobba lokalt.

– Vi är förvånansvärt lika i utformning, produkter och personal runt om i världen. Men det finns delar som man tona upp eller ner beroende på var man är. Vi anpassar i viss mån maten och fusionerar lokala smaker med våra klassiska format. Det är lätt att förleda sig och tro att det bara är att överföra ett koncept men det handlar om att vara otroligt lyhörd. Att ta till sig det lokala entreprenörskapet, drivet, deras kunskap och känsla för den lokala marknaden. Då går det bra, säger Christian Bellander. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...