Annons

Pandemiläget förändrar Göteborgs kulturkalas

zoom Anna Mjörnvik, projektledare på Göteborg & Co.
Anna Mjörnvik, projektledare på Göteborg & Co.
NYHETER. Ett inställt år får räcka. I år blir Göteborgs kulturkalas av. ”Det gäller att hitta smarta lösningar som går att genomföra oavsett hur läget är i augusti”, säger Anna Mjörnvik, projektledare på Göteborg & Co som arrangerar folkfesten 20–22 augusti.
Annons

Göteborgs kulturkalas, som har arrangerats årligen sedan 2007, gör i år comeback som en helt egen festival efter ett par års samarrangemang, samt ett inställt år till följd av coronapandemin.

Men inte heller i år kommer besökarna att känna igen det gamla kulturkalaset.

– Det kommer att se annorlunda ut. Vi planerar en festival som kan genomföras i mindre skala vid hårda rekommendationer, men som också kan skalas upp om pandemiläget tillåter rekommendationslättnader, säger Anna Mjörnvik, projektledare på Göteborg & Co.

Hon tillägger att det enda som kan stoppa planerna helt är en total nedstängning från myndigheternas håll.

– För oss är det självklart viktigt att hela tiden följa de råd och rekommendationer som gäller och planera för ett säkert och tryggt kulturkalas. Hur pandemiläget ser ut i augusti kan vi inte veta nu, och därför planerar vi utifrån hypotesen att det är samma restriktioner som gäller då som nu.

Kulturkalaset lockar i genomsnitt 1,7 miljoner besök ett normalt år, och innehåller all form av kultur och matserveringar under tre dagar. Hur gick då tankarna när arrangören – med stöd av Göteborgs stad – bestämde sig för att satsa på ett så stort evenemang, trots det rådande läget?

– Ja, eftersom vi lever mitt i en pandemi är det ju inte helt enkelt och självklart hur man ska planera för en stadsfestival. I år vill vi inte ställa in. I år ska vi genomföra kulturkalaset, oavsett pandemiläge. För kulturen, konsten, näringen och för göteborgarnas skull, säger Anna Mjörnvik.

Hon menar att det är viktigare än någonsin att samarbeta med kulturutövare som drabbats hårt av alla inställda arrangemang under året. Tanken är att dessa utövare ska få en större del av budgeten kring programpunkterna som just nu håller på att planeras.

Mycket av programinnehållet anpassas till begränsade folksamlingar och kommer att genomföras i digital form. De arrangemang som är tänkta att genomföras på fysiska platser kommer inte att äga rum på temporärt uppbyggda scener som tidigare år, utan på fasta platser för kultur i flera olika stadsdelar. Därmed kommer festivalområdet att utvidgas, och involvera fler arrangörer.

– Mycket med pandemin har givetvis gett negativa konsekvenser, men det finns också positiva insikter och nya sätt att göra saker på som är bra. Årets upplägg ger oss till exempel möjlighet att testa nya sätt och nå ut till fler och nya platser i staden, vilket vi tycker är positivt, säger Anna Mjörnvik.

– Vårt fokus har helt enkelt legat på att göra det bästa av situationen och samtidigt aktivt kunna stötta kulturlivet och besöksnäringen så mycket vi kan.

Ännu är det för tidigt att avslöja vilka namn som ska medverka på kalaset, men arrangörerna lovar att satsa på ett blandat utbud av artister och konstnärer.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter